עכשיו גם ביורוליג מכירים
ליאור קלינגר ,31/12/2008

אחרי שהובילה את קוסיצ'ה, קבוצתה הסלובקית, לטופ 16 של היורוליג לירון כהן נחתה לביקור מולדת בפגרת החגים. היא הספיקה לתפוס את גמר הגביע, אנחנו הספקנו לתפוס אותה לשיחה על החיים בסלובקיה והעתיד הלא ברור של הקבוצה.

מקסימה ברוקר מה? זו כנראה הייתה התגובה של היריבות בבית ד' ביורוליג כאשר הגרלת הבתים פורסמה לראשונה. האלופה הסלובקית האלמונית שובצה יחד עם קבוצות מרוסיה, תורכיה, איטליה, צרפת וליטא. מי אז תיאר לעצמו שבסיום שלב הבתים אותה קבוצה סלובקית תמצא את עצמה במקום השלישי, עם הרגשת פספוס שהיא לא מקום שני?

לפני תחילת העונה המועדון הצהיר שהמטרה הראשית היא לעבור שלב ביורוליג, להעפיל לשמינית הגמר לראשונה בתולדות הקבוצה. לשם כך החתימו שם את כוכבת נבחרת ישראל, לירון כהן, וזו הצעידה את הקבוצה למספר שיא של שישה ניצחונות מתוך עשרה משחקים ומקום שלישי בבית. זה התחיל עם סל ניצחון של כהן בצרפת במשחק היורוליג הראשון שלה. "אחרי שהתחלנו את העונה עם 3 – 0 ביורוליג, כבר דיברו שם על הגמר" צחקה כהן בתגובה לשאלה האם יש הרגשה שהקבוצה עשתה את שלה. "בספורט אנשים נוטים לאבד פרופורציות, ככה זה מקבלים תאבון. יום אחד את מלכה ויום אחד את לא שווה כלום, פה בארץ זה הכי קיצוני, אנחנו המצאנו את זה ואנחנו משווקים את זה לעולם. יש לנו קבוצה שמסוגלת ליותר מסתם לעבור שלב, אבל היום יש קצת בעיות בקבוצה", היא הסבירה.

עיקר הבעיות בקוסיצ'ה סובבות סביב הפורוורדית הגרמניה המצוינת, לינדה פרוליך. קודם כל המשך דרכה בקבוצה אינו סגור, היא לא חתומה לכל העונה אם כי במועדון כמובן רוצים שהיא תישאר. עם זאת אין טעם להשאיר אותה כל עוד פיב"א אוסרת עליה לשחק כפי שקרה בארבעת משחקי היורוליג האחרונים. למי שלא מכיר את הסיפור, פרוליך נוטלת תרופות לטיפול בורטיגו, והתרופות האלה מכילות חומר הנחשב לאסור ע"פ פיב"א. לפני תחילת העונה קוסיצ'ה הסדירה את העניין מול פיב"א אך לאחר שפרוליך נכשלה בבדיקת סמים שגרתית שנערכה לאחר אחד המשחקים, בפיב"א החליטו שהיא לא יכולה לשחק יותר. לכן היא ישבה על הספסל בארבעת המשחקים האחרונים, כולל בהפסד קריטי לפנברחצ'ה שבגללו התורכיות נמצאות מקום אחד לפני קוסיצ'ה בטבלה.

גם כהן לא ממש מצליחה להבין את הבירוקרטיה במשרדי פיב"א שמונעת מהסיפור הלא נעים הזה להסתיים. "הטופס נשלח לפיב"א, אני לא יודעת איפה הוא הלך לאיבוד בין הדפים שלהם וזה מה שקורה כשטעות אנוש כזאת יוצרת כדור שלג, שבסופו של דבר הפסדנו את לינדה לארבעה משחקים קריטיים. אולי אם היו קוראים לנו צסק"א המצב הזה היה נגמר אחרת", אמרה כהן. הסיבה היחידה לאופטימיות היא העובדה שפרוליך אמורה לשחק עם נבחרת גרמניה בטורניר ההזדמנות האחרונה בתחילת ינואר, אז האיגוד הגרמני פועל גם הוא על מנת להסדיר את המצב עם פיב"א. "מאד יכול להיות שזה יסתיים בימים הקרובים, אבל עדיין לא יודעים מה קורה איתה מבחינת הקבוצה", הוסיפה כהן.

אי הוודאות הזו בהחלט לא תורמת להכנה לקראת סדרת שמינית הגמר מול ולנסיה, שתחל בסוף ינואר. ולנסיה היא אלופת ספרד שהתחזקה משמעותית מהעונה שעברה, הזרות שם הן דלישה מילטון וקאנדיס וויגינס, והן רק שתיים מסגל עמוק ונוצץ. כהן ששיחקה בעונה שעברה בספרד, מודעת לגודל האתגר שעומד בפני קוסיצ'ה. "כשראיתי את הסגל של ולנסיה בקיץ, שכחתי לרגע מהרוסיות ואמרתי שולנסיה לוקחות את היורוליג. מבחינת הסגל שיש להם והקו האחורי שלהם, זה מדהים לדעתי", אמרה כהן. "הן גם גמגמו קצת בהתחלה, ככה זה כנראה כשיש קבוצה של כוכבות כאלה. המצב שלנו כרגע בקבוצה הוא שביר, אני ממש לא יודעת מה יהיה כשנחזור מהפגרה אבל הקבוצה מן הסתם תעשה את המאמצים לתת את התצוגה הכי טובה שיש. כרגע על הנייר, ולנסיה עדיפות עלינו."

בין אם קוסיצ'ה תצליח להדהים את ולנסיה ובין אם לא, כהן יכולה להיות מאד מרוצה מהעונה שלה ביורוליג עד כה. הרכזת הישראלית מדורגת במקום השלישי ביורוליג באסיסטים למשחק עם 5.9 אס' לערב, אסיסט אחד פחות מסו בירד (ספארטק) הנמצאת במקום השני. "יש לידי שחקניות טובות, כשיש לידך קלעית כמו סינדי ספנסר וכשיש את קת'רין קרייוולד ולינדה מתחת לסל, זה עושה לי את החיים הרבה יותר קלים, גם הסלובקיות שלנו באמת עושות עבודה טובה", הצטנעה כהן. "אני שמחה שאני מגלה יציבות והפרמטר של האסיסטים הוא חלק בלתי נפרד מהמשחק שלי", היא המשיכה. אגב, גם לכהן וגם לבירד יכול היה להיות ממוצע גבוה יותר אם במשחק באיטליה לא היו נרשמים לקבוצותיהן אפס אסיסטים קבוצתיים (בחמישה משחקי בית, ע"פ הסטטיסטיקה האיטלקית חולקו רק שבעה אסיסטים סה"כ ע"י היריבות!).

כהן מוסיפה גם 12.5 נקודות ב-31.7 דקות למשחק בליגה הטובה באירופה. "זה עולם אחר, משחקות שם שחקניות מהרמה הכי גבוהה בWNBA ככה שזה לא שונה משם בהרבה, יש משחקים שזה ממש קבוצות WNBA על המגרש", סיפרה כהן. "השאיפה שלי הייתה להגיע ליורוליג, לרמות הכי הגבוהות באירופה. זה תענוג, זה קשה, זה אינטנסיביות ורמה שלא הכרתי לפני כן. אמנם השתפשפתי שנה בספרד בליגה מאד קשה, אבל היורוליג זו אופרה אחרת", היא המשיכה, "אני רק מקווה שנצליח להמשיך את זה כי אם נפסיד, הליגה הסלובקית לא כל כך מעניינת", היא אמרה בדיפלומטיות, אנחנו היינו קוראים לזה משעממת עד מוות.

מאזנה של קוסיצ'ה בליגה עומד על 11 - 1, וההפרש הממוצע בו הן ניצחו הוא 35.5 נקודות. הן כבר זכו בגביע אחרי שלושה ניצחונות ברבע גמר, חצי גמר וגמר בהפרש ממוצע של 62.3 נקודות. אז איך לעזאזל הן הפסידו בליגה? כנראה נרדמו בהליכה. "תראי זה מצחיק, את רואה את התוצאות האלה וההפרשים, אבל אם תבואי למשחק לא תראי את זה. אנחנו לא משחקות טוב, גם כשאנחנו מובילות ב-30 אנחנו עדיין לא נראות טוב", סיפרה כהן. "עדיין לא התרגלנו לזה שנגד קבוצות פחות טובות צריך לא לרדת ברמה, גם כשזה מתבקש וטבעי. עדיין צריך לדעת להתרכז ולשחק טוב, ולנצח כל משחק בתוצאות האלה גם כשזה לפעמים לא נעים", היא אמרה.

אז מה עושים בקוסיצ'ה חוץ מלחכות לימי חמישי ולקרוע יריבות חסרות ישע מידי פעם? מסתבר שלא הרבה. "קודם כל ממש קר שם, חשבתי שאני אבוא לכאן ותהיה קצת שמש אבל הבאתי איתי את החורף", צחקה כהן. "העיר היא אמנם השנייה בגודלה בסלובקיה אבל היא לא כל כך גדולה ואין הרבה מה לעשות חוץ מכדורסל. ממש לא מדברים אנגלית בעיר, זה די בעיה אבל בסה"כ אני מאד נהנית שם", היא המשיכה. "הקבוצה היא כמו משפחה, דואגים לכל מה שצריך. סה"כ החיים שם סובבים סביב כדורסל אבל לקחתי את זה בחשבון כשיצאתי מהארץ. גם בספרד זה היה ככה, אמנם היו יותר אפשרויות שם אבל עדיין בראש ובראשונה אני מגיעה כדי לשחק כדורסל", היא סיכמה, הלוואי עלינו זרות כאלה.







כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();