שרף. לבד בספרי ההיסטוריה



ישראל באליפויות אירופה - שיעור היסטוריה
אורי סביר ,05/09/2009

עשר עובדות מאירות עיניים לפני הג'אמפ-בול הראשון: במה מדורגת הנבחרת במקום הרביעי בכל היבשת, כל הסיבות לסגור חשבון עם היוונים, היתרונות שבפירוק יוגוסלביה, השיא הבלתי-נתפס של צביקה שרף, הפתיחות הכושלות בערב הראשון ועוד.

1. נבחרת ישראל תחל השבוע את אליפות אירופה מס' 25 בתולדותיה. בכך היא עוקפת את צ'כוסלובקיה, שהשתתפה ב-24 יורובאסקטים לפני התפרקותה. שימו לב לנתון המדהים הבא: רק צרפת (34), איטליה (33) וספרד (27) השתתפו יותר פעמים ממדינתנו הקטנה באירוע השיא של הכדורסל ביבשת הישנה!

2. ישראל השתתפה בכל אחד משמונת היורובאסקטים הקודמים ברצף החל מ-1993. למעשה, בחמישים השנים האחרונים, החמיצה רק שתי אליפויות (89 ו-91) בהן שיחקו רק שמונה נבחרות! גם שתי האליפויות הקודמות שהחמיצה ישראל אי-שם במחצית המאה הקודמת נבעו מקשיים כלכליים ולא מאי-העפלה. רק תשע נבחרות נוספות לא החמיצו אף אליפות מאז 1993, ואחת מהן, איטליה, קטעה את הרצף השנה.

3. ישראל כבר סיימה בעבר במקום הלפני-אחרון באליפות, אבל מעולם לא חזרה הביתה מבלי שרשמה לפחות ניצחון אחד. מיקום השפל שלה היה 15, ביורובאסקט 1993, כאשר אחרי הניצחון הגדול בכיכובו של עדי גורדון על יוון הגיעה תבוסה שכואבת לנו כאן עד היום מול לטביה.

4. חדשות רעות נוספות הן שאותו ניצחון על יוון בקרלסוהה עם 35 הנקודות של עדי ג'ורדן, ביוני 1993, היה האחרון של ישראל על הכחולים-לבנים האחרים במשחק רשמי. מאז נפגשו הנבחרות 15 פעמים נוספות, ורק פעם אחת, במשחק אימון ברוממה לפני 12 שנה, הצליחה ישראל לנצח.

5. כרגע עומד הרצף של יוון עלינו על שמונה ניצחונות רצופים, בדיוק כמו הרצף שהיה לישראל על יוון באמצע שנות השמונים. המאזן הכולל אגב עומד על 22:23 ליוון בכל הזמנים. נו, הבנתם את הרמז?

6. מול מקדוניה, או פירו"ם בשביל קוראינו היוונים, תמיד הלך לישראל יותר בקלות. פרט להפסד בודד בקמפיין המוקדמות הנוראי של האליפות הקודמת, תמיד הייתה ידינו על העליונה, אם כי בשלושה מתוך ארבעת הניצחונות עמד הפער על 2, 1 ו-5 נקודות בלבד!

7. את נבחרת יוגוסלביה הגדולה הצליחה ישראל לנצח רק חמש פעמים: פעמיים במשחקי אימון ושלוש פעמים באליפויות אירופה גדולות מבחינתנו, אשר בכולן סיימנו בין שש הראשונות. עם זאת, מאז הפירוק, הולך לנו יותר בקלות: בשבעה מבין שמונת המשחקים האחרונים של הנבחרת מול נבחרות אקס-יוגוסלביות, היא ניצחה, כולל 0:4 מושלם בקיץ 2007 מול מקדוניה, בוסניה, סרביה וקרואטיה.

8. אגב, באותה אליפות ב-2007 רשמה ישראל ניצחונות בכורה בתולדותיה על סרביה וקרואטיה. כעת הנבחרות היחידות נגדן שיחקנו מבלי לטעום ניצחון הן ארה"ב (6:0) וליטא (7:0). את "הדרים-טים", או אפילו ה"רדים-טים", אנחנו לא מצפים לנצח, אבל לא הגיע הזמן לסגור חשבון עם החבורה הבלטית? נשמח להיפגש בשלבים המאוחרים של האליפות.

9. צביקה שרף הוא ותיק המאמנים בטורניר, בו ישתתף בפעם השמינית! זהו כמובן שיא ישראלי, כאשר שני המאמנים הבאים אחריו, שמעון שלח ורלף קליין, אימנו את ישראל באליפויות אירופה "רק" ארבע פעמים כ"א. המשחק נגד קרואטיה יהיה ה-225 של הרס"ר כמאמן הנבחרת, כמעט פי שניים מהבא אחריו, קליין ז"ל, שהוא היחיד מלבדו עם מספר תלת-ספרתי של משחקים בינלאומיים על הקווים.

10. ב-2005, אחרי שני משחקים באולם בנוביסאד בטורניר ההזדמנות האחרונה, פתחה ישראל את האליפות עם ניצחון חשוב על לטביה. לצערנו, מאז חזרנו להשתתף באופן קבוע באליפויות ב-1993, הייתה זאת הפעם היחידה בה ניצחנו במחזור המשחקים הראשון של הטורניר. סה"כ מאזנה של ישראל בערב הבכורה עומד על 6 ניצחונות בלבד מ-24 משחקים. אם בכל זאת מחפשים אופטימיות, נציין כי קרואטיה ניצחה רק משחק פתיחה אחד בעשור הזה, גם כן ב-2005, בקושי רב מול בולגריה החלשה.






כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();