All Photos by: Grzegorz Ożóg


סיפור סינדרלה
אורלי קלינגר ,13/03/2010

לירון כהן וויסלה קראקוב עשו היסטוריה בשבוע שעבר עם העפלה לפיינל פור היורוליג. הקליפים של החגיגות התפזרו ברחבי הרשת ועשו צמרמורת לכולנו. "זה חלום במיוחד שמדובר בכדורסל נשים", אמרה לירון כהן, הישראלית השנייה אי פעם שמגיעה למעמד, שבטוחה שהקהל הוא הסיבה העיקרית שקראקוב בפיינל פור. תפסנו את כהן לשיחה על העונה המדהימה, הקהל המרגש וכמה מחשבות על ולנסיה הגדולה שממתינה בחצי הגמר.

אי אפשר היה שלא להתרגש מחגיגות הניצחון באולמה הביתי של ויסלה קראקוב אחרי ה78 – 73 מול ברנו שהעניק להן כרטיס לפיינל פור. אי אפשר היה שלא להתרגש מהקהל המדהים שדחף את הקבוצה למאזן מושלם בבית, אי אפשר שלא להתרגש בעיקר בגלל מספר 7, לירון כהן, שחקנית נבחרת ישראל ואחת השחקניות הישראליות הגדולות ביותר שהיו לנו. כולנו עוד זוכרים אותה מגיל 18 - 19 כגארדית קצת פרועה שלא ברור אם תצליח לעשות את המעבר לעמדה מספר 1 באמת. היום היא שביעית ביורוליג באסיסטים למשחק, מלכת האסיסטים של הליגה הפולנית, וזמרת סולו ראשון במקהלה של ויסלה קראקוב. זו העונה החמישית של כהן באירופה והיא ללא ספק השגרירה מספר אחת של הענף כרגע. שם שמוכר בכל היבשת, לא סתם זוכה למירב תשומת הלב ההגנתית של נבחרות יריבות מול נבחרת ישראל.

את העונה שעברה כהן התחילה בקוסיצ'ה ושיחקה שם עד שהן לא הצליחו להעפיל לשמינית גמר היורוליג. היא סיימה את העונה בבשיקטאש ששיחקה רק בליגה המקומית. "אין ספק שהניסיון עושה את שלו", העידה כהן על החוויה מקוסיצ'ה. "מפגש עם שחקניות, מאמנים וקבוצות מלמד אותך המון. השנה אני משחקת בקבוצה ששייכת למועדון גדול יותר, רוב השחקניות מנוסות יותר, כך שהתוצאה היא משחק ברמות הכי גבוהות שבהכרח לוקח אותי למקום מקצועי יותר".

בקליפים של חגיגות ההעפלה לפיינל פור מיודעתנו הירושלמית, שדם פולני לא זורם בעורקיה, לקחה את המיקרופון והובילה את מקהלת המשוגעים, בשפתם. "במועדון יש קבוצת גברים בכדורגל שהיא אלופת פולין ומובילה את הליגה בשנים האחרונות כך שיש המון שירים למועדון ולחלקם גם אני התחברתי", הסבירה כהן. "הפולנית שלי רחוקה מלהיות מושלמת אבל חלק מהדברים קלטתי". אז ככה הולך השיר, כדי שתדעו מה לצעוק ב9 לאפריל בחצי הגמר נגד ולנסיה: "הכוכב האדום, קדימה ויסלה, איתך לאורך כל הדרך". כל הדרך לפיינל פור, שהייתה מאד בלתי צפויה.


בפגרת הקיץ, ויסלה קראקוב החתימה מאמן ספרדי מצוין והחלה לבנות את הקבוצה עם מחשבות על היורוליג, הליגה הטובה באירופה בה הן שיחקו בארבע העונות האחרונות. שינויי חוקים בפיב"א גרמו בסופו של דבר לכך שהמועדון שובץ לשחק ביורוקאפ, המפעל השני בחשיבותו אך למעשה הרבה פחות מאתגר, בעקבות העובדה שויסלה סיימה רביעית בליגה הפולנית. העונה עמדה לצאת לדרך כאשר המטרה הראשית היא להבטיח כרטיס חזרה ליורוליג. אבל אז, שבועיים לפני מחזור הפתיחה של היורוליג, צסק"א מוסקבה הודיעה על התפרקות ופיב"א החזירה את ויסלה לליגה הטובה באירופה.

אף אחד בפולין לא יכל לחלום על פתיחה חלומית יותר ליורוליג. גם עכשיו, אחרי שהמועדון כבר הבטיח את הכרטיס ההיסטורי לפיינל פור, זה עדיין בלתי נתפס. ויסלה קראקוב ניצחה את שמונה המשחקים הראשונים שלה ביורוליג, ברצף שהתחיל עם 65 – 60 מדהים בסלאמנקה – קבוצתו לשעבר של המאמן חוזה הרננדז. המסע של קראקוב המשיך מול פץ' ההונגרית, לייל הצרפתית, סקיו האיטלקית, ועוד ניצחון מותח על סלמאנקה שהשלים סוויפ על סגנית אלופת אירופה בזכות שמונה נקודות של כהן ברבע הרביעי. ההפסד לבסוף הגיע בסקיו אבל עד אז ויסלה כבר הבטיחה יתרון ביתיות עד לפיינל פור. הניצחון השמיני היה בדיוק שלושה חודשים אחרי הבשורה מפיב"א על החזרה ליורוליג. אז, כהן מספרת, הרעיון של פיינל פור התחיל להישמע אמיתי.


"בעצם כשהתחלנו את הסיבוב השני בשלב הבתים, ניצחנו בחוץ את פץ' – באחד האולמות הקשים. זה היה הניצחון השביעי משבעה משחקים. מהרגע הזה התחלנו לחשוב קדימה ולא במונחים של רק לעבור שלב", אמרה כהן. "רצינו לסיים במקום הראשון בבית שלנו ולהיות מדורגות ב4 המקומות הראשונים בדירוג הכללי, מה שמעניק יתרון ביתיות לאורך כל הדרך. הביתיות היא בעצם הסיבה העיקרית להעפלה שלנו לפיינל פור. לא הפסדנו אף משחק בבית".

אם הצצתם בפינת הקליפ בספסל לאחרונה, יכלתם גם אתם להתרשם ולהתפעם מהקהל המדהים של ויסלה קראקוב. באולם של 2,000 מקומות אליו נדחסים דרך קבע 2,200 אוהדים מטורפים, פשוט אי אפשר לנצח את הקבוצה באדום לבן. "התחושה של לשחק מול קהל כזה היא תחושה מדהימה. אדרנלין מטורף, סוג של חלום במיוחד שמדובר בכדורסל נשים", אמרה כהן שניצחה בגאון על המקהלה בחגיגות ההעפלה לפיינל פור אחרי הניצחון במשחק 3 על האימפריה הצ'כית מברנו. "המון אנשים התרגשו מכמה דקות של וידיאו אז אפשר לדמיין את ההרגשה הנפלאה במשך שעתיים שלמות כשאנחנו ממש בתוך זה וכשכל החגיגה הזאת לכבודנו. כשאני חושבת למה אפשר להשוות את האווירה באולם שלנו, אני נזכרת במשחקים של הפועל ירושלים גברים כי הטירוף והאנרגיות באולם בקראקוב מזכירים את האווירה המיוחדת שיש במלחה, באולם לא גדול אבל ביתי מאוד. כמובן שהעוצמות חזקות יותר כשאתה חווה את זה כשחקן ולא כצופה".

ויסלה קראקוב היא אחת מקבוצות הצמרת בפולין בשנים האחרונות, אחרי ששנים חסתה בצילה של גדינייה ולאחרונה הצליחה לקחת לה כמה תארים. כמה דקות של צפייה בקהל המדהים גרמו ללא מעט קנאה בהשוואה למה שיש לנו כאן בארץ. אבל זה לא קרה מעצמו בקראקוב. "יש מחלקה שמתעסקת בשיווק ופרסום של משחקים בכל העיר", אמרה כהן שהפכה לאחת מחביבות הקהל. "יש עדכונים שוטפים של אתר הקבוצה, במשחקים יש מעודדות ופעילויות בהפסקה, מוכרים תמונות של השחקניות, לוחות שנה של הקבוצה, מחזיקי מפתחות, חולצות ,גלויות, צעיפים, כובעים וכ"ו".

השיווק ללא ספק עובד מצוין. "האולם שלנו מלא בכל משחק. במשחקי יורוליג האולם מפוצץ שעתיים לפני תחילת המשחק. לצערי יש אוהדים שנשארים בחוץ כי כבר אין מקום באולם", סיפרה כהן. "בתחילת העונה "המשוגעים" היו כ 100-200 צעירים וממשחק למשחק המספר גדל. במשחק האחרון נגד ברנו היה כבר יציע שלם, 1000 צעירים ששרים. בנוסף מגיעים גם מבוגרים, נשים וגברים כאחד, כולם יחד יוצרים אווירה נהדרת באולם מלא ". את האהבה מרגישים גם מחוץ לאולם והשחקניות זוכות למעמד של כוכבות אמיתיות. "אחרי משחקים חשובים, אם זה הניצחון השלישי בסדרה מול פץ' או הניצחון במשחק השלישי בסדרה מול ברנו, היו המון תגובות. ברחוב, בקניונים, בעצם בכל מקום בעיר. הצלחנו לסחוף איתנו עיר שלמה", סיפרה כהן.


למרות ההעפלה המדהימה לפיינל פור, בליגה המקומית ויסלה מדורגת במקום הרביעי עם מאזן של 15 – 7. "הליגה הפולנית היא ליגה מוזרה, הכדורסל כאן אחר, אגרסיבי מאוד", מנסה כהן להסביר. "אני לא יודעת האם אלה השחקניות הפולניות שאגרסיביות או העובדה שרמת השיפוט כאן היא מתחת לכל ביקורת ויש לגיטימציה בפירוש להרביץ, זה פוגע ברמת המשחק וקשה לנו להתרגל לסגנון משחק הזה", אמרה כהן שהפסידה לגדינייה בחצי גמר הגביע הפולני כמה ימים אחרי הניצחון על ברנו. "מעבר לזה להצלחה ביורוליג יש מחיר. אנחנו הקבוצה היחידה שעדיין משחקת במסגרת אירופית ואין לכך התחשבות מצד האיגוד הפולני .היו מצבים שמשדה התעופה נאלצנו לעלות על האוטובוס ולנסוע למשחק ליגה כבר למחרת, נסיעות של לא פחות מ6 שעות לכל כיוון. עכשיו יש הפסקה של חודש עד הפיינל פור אז יש לנו הזדמנות להתרכז בליגה ובפלייאוף שמתקרב", סיכמה.

היריבה של ויסלה בחצי הגמר האירופי תהיה ולנסיה, קבוצת הפאר הספרדית, אותה כהן מכירה מקרוב מהעונה המצוינת שלה בספרד לפני שנתיים ומהיורוליג בעונה שעברה. גם המאמן הרננדז מכיר מצוין את היריבה בתור המאמן של סלאמנקה ב20 השנה האחרונות, היריבה מספר אחת של ולנסיה.
"ולנסיה לקחה כל תואר אפשרי בכדורסל הנשים. פשוט מכונה משומנת של תארים, מועדון עם המון ניסיון ששולט ללא עוררין בליגה הספרדית", סיפרה כהן. ולנסיה גם עושה את זה עם הרבה שכל ומסורת. "הם שומרים על הסגל לאורך שנים. שתי הרכזות המצויינות של נבחרת ספרד, בתוספת אמאיה ולדמורו ואנה מונטנייאנה ועוד לא הזכרתי את הזרות. יש להן סגל עמוק ששחקניות הספסל שלו יכולות להגיע לפיינל פור כקבוצה בעצמן. אין ספק שזאת יריבה קשה מאוד, אולי על הנייר חזקה יותר מאיתנו, אבל בכדורסל הכל אפשרי וביום נתון אפשר לנצח את כולם".

מצד שני, די ברור שולנסיה קיוותה שברנו תהיה היריבה שלהן בחצי הגמר, ולא ויסלה העקשנית בהנהגתן של כהן, ג'נל בורס, איזיין קאסטרו מרקיז ומרתה פרננדז המעולה שנבחרת ספרד מזניחה כבר שנים. "אני חושבת שזאת הקבוצה ששיחקתי נגדה הכי הרבה פעמים. ניצחתי פעם אחת מתוך שבעה משחקים, הייתי רוצה לנצח רק עוד פעם אחת, ב9 באפריל".








כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();