אישית: עם נועה גנור
שי ברק ,14/12/2012

בכל שבוע נזכה להכיר קצת יותר "אישית" שחקנית אחרת מהליגות הישראליות, והשבוע -

נועה גנור (26), גארדית המשחקת בליגת העל במדי מכבי אשדוד ובנבחרת ישראל. היותה שחקנית כדורסל גנור לומדת ספורטרפיה במכללת ווינגייט.




א. תחילת הקריירה...
את הקריירה שלי אני תמיד מחלקת לשני מסלולים מקבילים... הראשון הוא הליגה - מהליגות הצעירות ועד ליגת העל בכל השנים; והמסלול השני הוא הנבחרות - מהצעירות ועד הבוגרת כיום. כרונולוגית תחילת הקריירה המקצוענית בליגה היתה בחולון. אחרי מספר שנים יפות בקבוצות הנערות של אליצור חולון, בגיל 17-18 התאמנתי עם הבוגרות, שהייתה קבוצה מאוד חזקה, והיה לי הכבוד להתאמן עם זרות ברמה הגבוהה ביותר ושחקניות ישראליות מהטובות שהיו לנו, כמו לימור מזרחי. אבל מבחינתי מרגישה שההתחלה האמיתית הגיעה אצלי דווקא עוד לפני כן, בטיסה הראשונה עם נבחרת הקדטיות- הפעם הראשונה בה לבשתי את מדי הנבחרת. את הפעם הראשונה הזו והנבחרת הראשונה אני תמיד משווה לסוג של "אהבה ראשונה" ומרגישה שבגלל אותה משמעות גדולה ומיוחדת של לייצג את המדינה, שם בעצם הבנתי שזו הולכת להיות יותר מאהבה או תחביב, אלא קריירה.



ב. כדורסל כחלום ילדות...
כדורסל אצלי היה מעבר לרק חלום ילדות... הוא היה רוב הילדות שלי עצמה. אני מגיעה מבית דיי ספורטיבי, אבי היה שחקן נבחרת ישראל בנוער עד שהתגייס לצבא, ומאז שאני זוכרת את עצמי, תמיד זוכרת כדור ביד, רצון ללכת למגרש לשחק (גם כדורגל וכל ספורט אחר) שעות על גבי שעות, בכל שעה ובכל תנאי מזג אוויר שלא יהיה, רק לזרוק עוד זריקה, לקלוע עוד סל. החלום כהסתכלות עתידית התחיל להתגבש כשהצטרפתי למסגרת קבוצתית בפעם הראשונה, בקט-סל באס"א י-ם, ובערך במקביל אני זוכרת שהיו משדרים לעיתים רחוקות את משחקי הפלייאוף והגמרים הגדולים של אליצור חולון, רמלה ורמת השרון, בטלוויזיה. הייתי צופה בהתרגשות ומרגישה שרוצה להיות שם יום אחד. החלום הגדול תמיד היה להגיע לנבחרת ישראל ולייצג את המדינה.



ג. עיצב אותי כשחקנית...
קשה להגיד או להגדיר אירוע/בנאדם אחד שעיצבו לי את הקריירה.. כי בעצם כל מה שקורה לנו תוך כדי תנועה בקריירה, כל משחק, כל טורניר, כל הפסד גדול או ניצחון גדול, כל אימון, כל קבוצה חדשה ומאמן חדש, כל פציעה, כל הבנה עם עצמך על מה צריך לעבוד ואיפה להשתפר - כל יום מחדש...כל אלה כמכלול מעצבים אותנו כשחקניות, ובכלל ספורטאים. גם אצלי יש כמה וכמה אנשים שאני זוכרת שהשפיעו עליי המון במהלך השנים, לטובה או לרעה. אבל אבחר באירוע של הפציעה שעברתי - הקרע ברצועה הצולבת, וכל תהליך השיקום ממנה, כמשהו משמעותי, ולו רק בגלל שאחרי שנים של טירוף בלתי פוסק – משחקי העונה הסדירה ובקיץ נבחרת (לפעמים יותר מאחת), ושוב חוזר הניגון, הגיעה איזושהי הפסקה שנכפתה עליי ובין אם רציתי או לא - גרמה לי להסתכל על כל הקריירה בפרספקטיבה אחרת ובפרופורציות אחרות, גם אחורה על השנים שעברו, וגם על ההסתכלות קדימה לשנים הבאות. בסופו של דבר מבחינתי הפציעה וההתמודדות איתה זכורה לי רק כמשהו חיובי שבהחלט עיצב אותי כשחקנית וגם בחיים, כעוד מכשול ואתגר שהתמודדתי איתו ועברתי.



ד. מועדון שהוא בית... לצערי, בשנים האחרונות, וזה משהו שלא קורה רק בכדורסל שלנו אלא בכל הספורט העולמי, כבר כמעט ואין זהות ושייכות של שחקנים למועדון מסויים, לסמל, לבית. כל עונה, במקרה הטוב אם לא באמצע עונות, המון משתנה, מאמנים, שחקניות/ים. הספורט נהיה גם הוא עסק אחד גדול ואיבד מהערכים הספורטיביים הערכיים שמהם בעצם נולד, וחבל שכך. מבחינתי אני כן יכולה להגיד שברוב הקבוצות בהן שיחקתי כן הרגשתי תחושה של הזדהות עם המועדון ובמקרים מסויימים אפילו בית, בזמן ששיחקתי בהן. לצערי, לא נוצר מצב ששיחקתי בקבוצה יותר משנתיים ברציפות, וכולי תקווה שמעכשיו זה ישתנה. כרגע, למרות שאני לא נמצאת שם הרבה זמן, אני כבר יכולה להגיד ולהעיד שכל מה ששמעתי על המועדון של אשדוד אכן נכון, ואני כבר מרגישה שם מאוד בבית ובאמת מעבר למקצועיות של המועדון, תחושת משפחתיות שלא הרגשתי בשום מקום אחר.







ה. אירוע שיא בקריירה... או אה, גם כאן קשה לי להיזכר ולחשוב על רגע אחד. זה לא שיש לי כל כך הרבה תארים או ניצחונות גדולים וקשה לי פשוט לבחור מה מביניהם היה הכי גדול, ממש לא. אבל רגעי שיא מבחינת ההרגשה שחוויתי במהלכם והזיכרון מהם שילווה אותי לכל החיים - כאלו יש המון. אחלק את התשובה למספר רגעים: האחד מהם הוא בגמר ליגת העל לתיכונים כשהייתי בכיתה י"א, מול הדסים. בשנה שלפני כן ניצחנו אותן בכ40 הפרש והרבה שחקניות טובות שלנו סיימו את התיכון, והפכתי להיות השחקנית המובילה. היה משחק ממש צמוד, חזרנו מפיגור דיי גדול, עם כל התלמידים והמורים מבית הספר שמלווים ביציעים, וממש בשניות האחרונות ניצחנו ולקחנו שוב את הגביע. התואר הבא בו זכיתי, והוא היחיד מעבר לליגת נערות ובתי ספר, במסגרת הבוגרות, הגיע בגמר הגביע בעונת 2008-9 עם מכבי רמת חן נגד רמת השרון, עם הסל הבלתי נשכח של אייבורי לאטה ממש בשניות הסיום. גם כאן חזרנו מפיגור גדול והיה לי חלק משמעותי באותו משחק. רגעי שיא נוספים שאקח איתי תמיד הם מהנבחרות הצעירות: האחד הוא בטורניר מוקדמות אליפות אירופה לנערות בהונגריה, שם במשחק הראשון שיחקנו מול ספרד הענקית, וניצחנו ניצחון אדיר שהיה בגדר סנסציה אז. עוד רגע מרגש זכור לי מחצי גמר אליפות אירופה בבלגרד עם אותה נבחרת נערות, כשסופסוף לאחר שתי נבחרות הצלחנו להעפיל לטורניר גמר אליפות אירופה בפעם הראשונה, וזה קרה ממש במשחק האחרון של הטורניר שלא היה תלוי בנו, והיה צמוד עד הסוף, ובשניות האחרונות כשהוא נגמר אני זוכרת שפשוט קפצנו על המגרש והשתוללנו משמחה.
רגע מדהים נוסף עבורי הוא אליפות אירופה לנבחרות עתודה דרג ב' בליטא, שם סיימנו במקום הראשון והעפלנו חזרה לדרג א', כשבטקס הסיום ניגנו את ההמנון הלאומי, והייתה קהילה יהודית לא מעטה שהגיעה לצפות בנו והתרגשה יחד איתנו כשהוא התנגן, יחד עם ההורים וכל הצוות.



ו. להיות שחקנית ישראלית... להיות שחקנית ישראלית זה משהו לא פשוט או חד מימדי מבחינת ההרגשה ומבחינת המשמעויות שעומדות מאחורי ההגדרה. מצד אחד, זכינו בכבוד ומזל גדולים, לעסוק במשהו שאנחנו כל כך אוהבות, וחלקינו גם לייצג את המדינה שלנו, שאלו דברים שאני לא מפסיקה להעריך לדקה ותמיד זוכרת להודות עליהם. מצד שני, קיים הרבה תסכול לעיתים, והרגשה שלא משנה כמה קשה נעבוד, תמיד יגיעו לכאן השחקניות האמריקאיות ולרוב יהיו פשוט יותר טובות וגם יקבלו הרבה יותר קרדיט, על כל המשתמע מכך, ואנחנו ניראה על ידן כלא מספיק טובות או לא עובדות מספיק קשה. אין ספק שחובת ההוכחה תמיד עלינו ותמיד תהיה, ותמיד נצטרך לעבוד מאוד קשה בשביל זה, וזה משהו שאישית לא מרתיע אותי אלא ההפך, יש בי דרייב פנימי לעבוד תמיד יותר ויותר קשה ולהיות יותר טובה ולהשתפר איפה שצריכה.
למרות שלפעמים התסכול גדול, אני תמיד נזכרת בזכות שניתנה לי לעשות מה שאני עושה, והוא פשוט נעלם, עד הפעם הבאה:)



ז. להסתכל אחורה ולהגיד שהשגתי... כשאני מסתכלת אחורה על השנים שעברו אני יכולה להגיד שתארים אין לי הרבה, יש לי כמה ניצחונות שלא אשכח, הרבה הפסדים כואבים, אבל מעבר למשחק עצמו, זיכרונות שילוו אותי ושיעורים לחיים שלמדתי ואספתי מאנשים שהכרתי ומעצם החוויות שעברתי - יש לי אינספור. התמודדות עם אתגרים ומשברים, עמידה בלחצים וציפיות, עבודה בשיתוף פעולה ובקבוצה, להבין מה זו עבודה קשה, משמעת עצמית. אם מדברים על סוף הקריירה, כשאסתכל אחורה ארצה לזכור את אותם רגעים מופלאים וחוויות וזכרונות שצברתי והכי חשוב, מקווה שארגיש הרגשת סיפוק עצמי, ושאדע שלפחות במשהו אחד בחיים הגשמתי את עצמי וחלום אחד הפך למציאות. מקווה שיהיו גם חברויות שיצרתי עם השנים דרך הכדורסל שילוו אותי למשך שארית החיים. מה שבטוח, גם אם המשך הקריירה יעמוד בציפיות שלי וגם אם לא, אדע שלא משנה מה- זכיתי לייצג את המדינה שלי בתחום שלי, מול המון מדינות, ובהמון מקומות בעולם שקרוב לוודאי לא הייתי מגיעה אל רובם אילולא הכדורסל.











כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();