נעמה שפיר


ברוכה השווה
אורלי קלינגר ,04/06/2013

נעמה שפיר סיימה לא מזמן את העונה החמישית והאחרונה של קריירה מפוארת באוניברסיטה בטולידו. 'ספסל' תפס את הכישרון מהעמק לשיחה על החוויה בקולג', על הנבחרת וגם על העונה הבאה. באמת שהתגעגענו.

את נעמה שפיר ראינו לראשונה אי שם בגיל נערות ב', ילדה קטנה עם שליטה מטורפת בכדור, יכולות קלאץ' מרשימות, ויצירתיות שנוטפת מכל פינה לטוב ולרע. שחקנית השנה בנערות א' בשנתיים האחרונות שלה, מלכת הסלים של יורובאסקט לנערות ב2008 עם 21 נקודות למשחק. כל הכישרון הזה הביא את עצמו לידי ביטוי בענק גם מעבר לים בחמש השנים האחרונות.

שפיר קיבלה מלגת לימודים עבור תרומותיה לרוקטס על הפרקט, ושני הצדדים זכו בגדול. משחק השיא של שפיר היה גמר הWNIT לפני שנתיים, בו היא קלעה שיא קריירה של 40 נקודות בניצחון שהביא לטולידו תואר ראשון אי פעם. שפיר סיימה את הקריירה עם אי אלו ציונים לשבח. פעמיים היא נבחרה לחמישיית העונה של הקונפרנס (כולל העונה אחרי שחזרה מקרע ברצועה הצולבת). קפטנית הקבוצה בשנתיים האחרונות. היא הייתה הקלעית המובילה של הרוקטס העונה (12.8 למשחק) וגם הובילה אותן באסיסטים (4.6). שפיר הטביעה את חותמה גם בספר השיאים של טולידו כמלכת האסיסטים, שלישית בחטיפות וחמישית בנקודות בכל הזמנים.

לפני כמעט חמש שנים, שפיר הצעירה עזבה את ביתה בהושעיה וטסה לטולידו באוהיו. "זה קצת מפחיד, קצת הרבה, אבל אני שמחה שאני הולכת על זה", סיפרה אז שפיר ל'ספסל'. "להגיע מהעמק למקום חדש, אני בטוחה שאני אחטוף שוק, קצת הלם תרבות אבל אני בטוחה שיהיה בסדר" . צדקה.

"באתי בלי ציפיות, באתי להתנסות", אמרה שפיר בתום אחד ממשחקי האימון של נבחרת ישראל בה היא תיקח חלק כשחקנית משמעותית ברוטציה. "היו לי חמש שנים מדהימות, חוויה מטורפת. קשה לתאר. היו גם רגעים קשים, אבל אני ממליצה בחום. זה אמנם לא מתאים לכל אחת, אבל באתי בגישה של זה עכשיו או אף פעם. שמעתי המלצות חמות, וידעתי שהכי גרוע אפשר תמיד לחזור. אבל ההבנה שזה עכשיו או לעולם לא גרמה לי ללכת על זה", סיפרה.

בענף הכדורסל בארץ יש לא מעט שמבקרים את הצעירות שבוחרות ללכת לקולג'. מי משיקולים הטוענים שהן לא משתפרות שם, ומי משיקולים הטוענים שאין מספיק ישראליות בליגה. "יש גם את השיקול המקצועי, אם זה משפר את היכולות המקצועיות או לא, אבל זה לא הכל", התייחסה שפיר. "זה אפילו מתגמד. בארץ אי אפשר לשחק מול אלפים בכל משחק, או ליהנות מאולמות כאלה וציוד ותנאים, באווירה משפחתית כי זה לא ביזנס עדיין, כולן משחקות יחד למען מטרה", היא המשיכה. "היה לי הרבה מזל, לא תמיד נופלים על מקום טוב".

שפיר כאמור נפלה על מקום מצוין. היא הייתה שחקנית משמעותית בטולידו מהרגע הראשון, ואף נבחרה לאחת הפרשמניות הטובות ביותר בכל הקונפרנס. מעמדה בקבוצה הלך וגדל עם השנים, עד מינוי הקפטנית בשנה השלישית והחמישית, שכן בשנה הרביעית היא התאוששה מקרע ברצועה. "אני כן חושבת שהשתפרתי מקצועית, אבל זה לא מעניין כי אלא היו חמש השנים הכי טובות שהיו לי בחיים. צברתי שם המון ניסיון, פתחתי כל משחק בחמישייה, למדתי המון", אמרה. שפיר, השחקנית הדתייה הראשונה מישראל שמנסה את כוחה במכללות, זכתה לתמיכה מדהימה בענייני שמירת המצוות, וזה היה חלק חשוב מאד מהעובדה שהיא נשארה שם עד הסוף. כמובן שרוב שחקניות ישראל לא יצטרכו להתמודד עם האתגר הזה, שלא הרתיע אותה.

שפיר היא בוגרת טרייה בעלת תואר ראשון במנהל עסקים. "היה קשה, התרגלתי לאט לאט. גם יצאתי עם אנגלית על הדרך, שלא הייתה לי לפני. הלך לי בכלל לא רע, איכשהו", הצטנעה. בקולג'ים בארה"ב נוהגים יחד עם חמישיית העונה לבחור כל שנה גם את חמישיית הall-academic של הקונפרנס, שכן הלימודים שם לא פחות חשובים מהספורט. נעמה זכתה למקום של כבוד שלוש פעמים. בהחלט לא רע.

עכשיו שפיר מתרגלת בחזרה לעברית ולחום הישראלי, תרתי משמע. למשחק האימון ברמלה, הגיעה גם המשפחה ברכב הגדול מהעמק. כנראה שנהלל-רמלה מרגיש מאד קרוב, הרי אין אף אוקיינוס באמצע. "זה כיף שההורים יכולים פשוט לנסוע ולבוא למשחק שלי", אמרה שפיר שהוסיפה שהיא גם מתכוונת לשחק בעונה הבאה כאן אצלנו בליגה.

שפיר שיחקה עם הנבחרת הבוגרת באליפות אירופה בפולין לפני שנתיים, במשחקים שאנחנו מעדיפים לשכוח. היא שותפה ל11 דקות למשחק ותרמה 2 נקודות ואסיסט לערב. הקיץ, נראה שהיא אמורה לקבל תפקיד יותר משמעותי ולשחק יותר דקות. "אני אתן לנבחרת כל מה שיבקשו ממני", אמרה שפיר. "אני חושבת שאני יכולה להביא לחץ, לחדור ולהוציא כדורים, להביא מהירות במשחק המעבר. אני אעשה כל מה שאוכל ומה שיצטרכו".

לאחר הכנה קצרה הנבחרת תתחיל במלאכה דווקא עם היריבה הכי חזקה, גרמניה, ביום שישי ב15:00. שאלנו את שפיר אם יש לחץ לקראת המשחק החשוב. "מלחיץ? לא יודעת. נראה לי כיף".

כשזה בא ממי שאת המשחק הראשון שלה אי פעם בקולג' סיימה כקלעית המובילה עם 19 נק' כולל שני המהלכים שניצחו את המשחק, זה נשמע דווקא מאד אמין.






כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();