מאיר רוצה עוד תואר



הקרב על הבסטיליה
אורי סביר ,10/06/2005

היום אחר הצהריים יעשה ישראלי היסטוריה ויזכה באליפות צרפת עם קבוצתו, ועל הדרך גם בכרטיס ליורוליג. האם יהיו אלה שטראסבורג של אפיק ניסים, או שמא נאנסי של מאיר טפירו תשלוף הפתעה נוספת? "ספסל" מספר לכם כל מה שצריך לדעת לקראת הגמר הצרפתי. ובאותה שעה באוקראיינה: משחק מס' 2 בגמר הפלייאוף.

פריוויו לגמר הפלייאוף האוקראייני בהשתתפות לובין ומזרחי

בואו לדבר על המשחקים בפורום ספסל!

מאיר טפירו או אפיק ניסים?

המקום
אלופת הליגה הצרפתית תוכרע במשחק אחד, שייערך היום, ערב שבועות, בשעה 15:00 באולם בברסי, פריז. ברסי כבר ידעה הישגים גדולים של ישראלים: בסוף שנות השמונים, השיג עמוס מנסדורף את תוארו החשוב ביותר, כשניצח בטורניר הטניס היוקרתי מאוד. ב2000 זכתה שם מכבי ת"א בתואר הסופרוליג, אבל בין לבין הושפלה בגדול בפיינל פור של 1991, בו הובסה 101-67 על ידי ברצלונה בחצי הגמר, במשחק שגלש ליום הזיכרון לחללי צה"ל.

שיטת הפלייאוף
גם בצרפת שינו את שיטת הפלייאוף אחרי שנים רבות, ובמקום הסדרות הנהוגות של הטוב משלושה, שכבר סיפקו כמה גמרים מהממים, עברו לשיטת הטוב משניים, בית וחוץ, כאשר הגמר הוא משחק אחד בלבד על כל הקופה.

ארבע הראשונות בתום העונה הרגילה העפילו אוטומטית לשלב רבע הגמר, בעוד מקומות 5-8 שיחקו מול קבוצות 9-12 על הזכות להגיע לשם. בדיעבד, מסתבר אולי שהמנוחה לא עשתה טוב לקבוצות הבכירות, ולמעשה שטראסבורג היא היחידה מארבע הראשונות שהגיעה לגמר. ראסינג פאריז ולה-מאן הודחו כבר ברבע הגמר, וילרבאן בחצי הגמר.

לליגה הרגילה אגב חשיבות גדולה מאוד בעיני הצרפתים. בתקופה בה לא היו שיריונים לגביעי אירופה, אלופת העונה הרגילה זכתה בכרטיס אוטומטי למפעל החשוב ביותר. העונה, אם פו אורטז האלופה היוצאת, לה מקום מובטח ביורוליג בעונה הבאה, הייתה זוכה באליפות, אזי לה-מאן שסיימה ראשונה את העונה הייתה מקבלת את הכרטיס השני ליורוליג.

הדרך לגמר
לראשונה מאז 1994, לא אורטז ולא וילרבאן יהיו בגמר הפלייאוף הצרפתי. ואתם יודעים למה? כי אפיק ניסים העיף אותן ברבע וחצי הגמר בהתאמה. שטראסבורג, בעונתו השניה של ניסים בקבוצה, סיימה את העונה הרגילה הטובה בתולדותיה במקום השלישי, במאזן 10-24, זאת אחרי שפתחה את העונה בצורה מדהימה ועד המחזור השביעי הובילה את הליגה ללא הפסד.

ברבע הגמר פגשה את האלופה היוצאת, פו אורטז. במשחק הראשון בפו ניצחו המקומיים 69-70, אבל בשני אפיק התפוצץ עם 27 נקודות בניצחון 75-88. בחצי הגמר הביתיות הייתה של וילרבאן, ובמשחק הראשון שטראסבורג למעשה סגרה עניין עם ניצחון 70-88. באסטרובל עוד היו קולות של נס, אבל אפיק בעוד משחק מצוין ו20 נקודות יצא עם הפסד שכולו ניצחון, 77-85.

לטפירו הייתה עונה קצת יותר קשה, ובשלבים מסויימים של העונה, היו שמועות על חזרה אפשרית שלו לארץ. נאנסי סיימה את העונה הרגילה במקום השמיני במאזן 14-20, מרחק משחק אחד מהמקום החמישי, ושלושה מהמקום התשיעי.

בשלב הראשון, היא כבר הייתה עם רגל אחת בחוץ. הפסד 79-65 אצל גראבלין מחזיקת הגביע הטריה בישר רעות, אבל התאוששות מדהימה וניצחון 58-81 בבית (9 נק', 9 אס' לטפירו) העלה אותם למפגש עם מוליכת הליגה, לה-מאן של עידו קוז'יקרו. במשחק הראשון ניצחו הקוז'יקרואים, 62-61 בחוץ, ודווקא בלי טפירו הפצוע הצליחה נאנסי לחולל הפתעה גדולה, עם ניצחון 70-77 בחוץ.

בדומה אולי לקמפיין ההיסטורי של טפירו עם ירושלים, המשיכה נאנסי לעשות תוצאות בינוניות בבית ומעולות בחוץ, וכך בחצי הגמר ניצחה הקבוצה רק 79-82 בבית את שאלון, אבל התאוששה בחוץ עם 83-102 מדהים, המשחק הביתי היחידי של שאלון העונה שהיא חוטפת מעל מאה נקודות. טפירו היה מדהים, ואחרי 6 דקות משחק כבר היו לו 14 נקודות ללא החטאה. הוא סיים עם 24, והבטיח גמר ישראלי. בעונה שעברה אגב, טיפסה גראבלין בהולכת אנדרה וולרידג' מהמקום התשיעי בליגה לגמר הפלייאוף, אבל שם נגמרו לה הכוחות.

נתוני הישראלים
ב39 משחקים העונה (6 פתיחות בחמישייה), רושם אפיק 20 דקות למשחק בהן הוא קולע 10 נקודות ב47% לשתיים ושלוש ו82% מהקו. לשלוש אגב, לקח ניסים 20 זריקות יותר מאשר לשתיים. לזה הוא מוסיף 2 ריב' ואס' עם חטיפה אחת ואיבוד אחד למשחק. שיא הנקודות של מס' 11 עומד העונה על 29.

ב41 משחקים (24 פעמים בחמישייה) שיחק טפירו 24 דקות למשחק בהן קלע קצת פחות מעשר נקודות, ב53% לשתיים ו26% לשלוש. באף משחק העונה לא קלע טפירו יותר משלוש שלשות, לעומת אפיק ששיאו עומד על שש שלשות העונה. מהקו קולע בעל הנס 73%, אבל הולך פחות מפעם למשחק, כששיאו עומד על ארבע פעמים בלבד באותו משחק.

טפירו מוסיף 3 ריב' ו6 אס', אבל מאבד שלושה כדורים למשחק מול חטיפה בודדת. שיא הנקודות שלו העונה עומד על 24 מהמשחק האחרון, שיא הריבאונדים על 10 ושיא האסיסטים על 11.

מפגשי העונה עד כה
בשני מפגשי הליגה ניצחה שטראסבורג: במחזור ה15 בבית 69-79, אחרי שבתום הרבע הראשון היא כבר הוליכה 7-27! אפיק רשם 5 נק' ב2 מ9 מהשדה, והוסיף ארבעה כ"ח ושני אסיסטים. טפירו שעלה בחמישייה קלע אותו מספר נקודות באותו מאזן קליעות בדיוק מהשדה עם שני אסיסטים בלבד.

במחזור ה31, ב30 באפריל, הפסידה נאנסי בבית 75-83, אחרי רבע אחרון בו קלעה 12 נקודות בלבד. טפירו קלע 11 ב4 מ13 מהשדה עם 3 אס', ואפיק, שעלה אף הוא בחמישייה, רשם 14 נקודות ב5 מ9 מהשדה, עם ארבעה אסיסטים ואיבודים.

בגביע האסים לעומת זאת, ניצחה נאנסי ברבע הגמר 73-82 אחרי הארכה, עם 10 נקודות ללא החטאה של טפירו מול 5 של ניסים. משחקו הראשון של טפירו בצרפת היה משחק אימון מול שטראסבורג בתחילת העונה, אחרי משימת הנבחרת, ונאנסי הפסידה 81-87, כששני הישראלים קולעים 5 נקודות כ"א. שבוע לפני זה ניצחה שטראסבורג במשחק אימון אחר, 74-87, בו טפירו עדיין לא שיחק אבל ניסים הצטיין עם 15.

גביע האסים
נאנסי זכתה בתואר הראשון שחולק העונה בצרפת, כאשר זכתה בגביע האסים. אחרי הניצחון על שטראסבורג ברבע הגמר, ניצחה נאנסי את שאלון בחצי הגמר 65-73 (8 נק', 5 אס' ו7 ריב' לטפירו) ובגמר פשוט התפוצצה על גראבלין 76-112! אחרי רבע אחד כבר היה 22 הפרש ובמחצית, 28-56. טפירו, שרשם 12 נק' ו11 אס' ב25 דקות בלבד, השווה את ההתעלות של קבוצתו לזו של מכבי ת"א בגמר היורוליג של 2004. גביע האסים הוא תואר יוקרתי, אשר מחולק לאחר סופשבוע מרוכז בו מתחרות שמונה מוליכות הטבלה במשחקי נוק-אאוט, והמנצחת בו מבטיחה מקום ביורופליג.

תארים ישראלים נוספים
גביע האסים לא היה התואר היחידי של נציגי ישראל בחו"ל העונה. דייויד בלאט הוביל את דינאמו סנט פטרסבורג לזכייה בגביע היורופליג, אריק שיבק הוביל את דמון אמסטרדם לאליפות הולנד, בוב גונן את גמונדן לאליפות אוסטריה, דרור חג'ג' לקח את לובן הקטנה לגביע בלגי היסטורי ואלון שטיין העלה את ברמרהאבן לליגה הגרמנית הראשונה. ליאור לובין ומשה מזרחי יכולים להוסיף גם הם לרשימה, כשיתמודדו בגמר האוקראייני מול בי.סי. קייב. אז מי יעשה היסטוריה ויביא אליפות היסטורית לקבוצתו ביום א'?

כרטיסים וטלוויזיה
כרגע לא נראה שהמשחק ישודר בטלוויזיה המקומית, אבל לבעלי צלחות הלווין הפרטיות יש סיכוי לתפוס את השידור בתחנה "פראנס 3" או "TPS סטאר", החל מהשעה 14:30.

למהירי ההחלטה, עדיין נותרו כרטיסים למשחק, הנעים מ46 יורו למקומות הטובים ביותר, עד 12 יורו לזולים ביותר. לאחר המשחק יערך הגמר של הליגה השניה, בין ברסט לאברו, והכרטיסים כוללים גם את משחק זה כמובן. המספר: 0892390100.






כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();