דניאל. מצאנו לכם תמונה אובייקטיבית שלו



ראיון עם מוטי דניאל לקראת גמר הגביע
אורי סביר ,08/03/2006

"ספסל" מתחיל להכין אתכם לגמר גביע המדינה ביום א': מוטי דניאל, היחיד שזכה בגביע המדינה גם עם מכבי ת"א וגם עם הפועל ירושלים, התפנה לענות לכמה שאלות לפני הגמר הגדול, ולהתייחס להתבטאות הזכורה לגבי ההבדל בזכייה עם ירושלים לעומת מכבי, השפעת הישראלים היום, יתרון הביתיות, קונספציית הגביע ועוד ועוד.

תתפלאו, אבל רק שחקן אחד זכה בגביע המדינה גם עם מכבי ת"א וגם עם הפועל ירושלים. מוטי דניאל שמו. בשלוש עונותיו הראשונות במכבי ת"א זכתה הקבוצה בגביע המדינה, אבל בשש האחרונות היא עשתה זאת רק פעם אחת, בעונת 93/4, כאשר דניאל נבחר לשחקן המצטיין בניצחון בגמר על הפועל ת"א, שהחזיר לצהובים את הדאבל אחרי עונת הדובדבנים.

אחרי שבעונת 95/6 עוד ראה את עדי גורדון קולע מעל תום צ'יימברס ומסדר לירושלים גביע היסטורי, עונה לאחר מכן כבר היה בצד השני של המתרס, והיה במצטיינים בפתיחה מהממת של האדומים, שזכו בגביע שני ברציפות.

לכולנו זכורה ההתבטאות שלך לגבי ההבדל בין זכייה בגביע במדי ירושלים לבין זכיה במדי מכבי. האם לאור עידן גאידמק אתה עדיין חושב ששחקני ירושלים מגיעים עם פחות מה להפסיד מפעם או שהזמנים השתנו?
אמרתי את הדברים המיוחסים לי כהשוואה לזכיה בתואר עם מכבי לעומת קבוצה אחרת לאחר שנים רבות וארוכות במכבי עם זכיות רבות והמון ריגושים מדהימים. למרות שזו לא הייתה כוונתי, השתמשו בדברים אלו כדי לנגח את מכבי. טבעי שלאחר מספר פעמים ההתרגשות פוחתת. כל זכיה במכבי יקרה לי, אך ברור שלאחר שאתה זוכה כמה פעמים, ובעיקר כשאתה מגיע עם מכבי כפייבוריט פעם אחר פעם, הפחד להפסיד ולהיות בצד הלא נכון של הסנסציה גדל. היו שנים שהפסד של מכבי היה בבחינת אדם נשך כלב... היום זה שונה לחלוטין. למרות שחובת ההוכחה עדין על הפועל, ברור לכל שהפרשי הרמות אינם גדולים והפסד לצהובים לא יהווה שוק מוחלט.

לשחקני הפועל יש הרבה מה להפסיד: את הגביע!! בדיוק כמו לשחקני מכבי. הרי הכסף ששמו עליהם אדיר ורמת הציפיות בהתאם. כולם רוצים להיות חלק מהישג קבוצתי, ושחקני י-ם יודעים שעונה עתירת זכיות תביא לקיץ עתיר מזומנים.

בלא מעט משחקי גביע זכורים עשו את ההבדל ישראלים. קורן אמישה שסחף את הרצליה לניצחון על מכבי בחצי הגמר, ההצגות הגדולות של עדי גורדון בגמרים, המשחק הנהדר שלך בגמר 94 מול הפועל ת"א, ואפילו בזכיות האחרונות של מכבי ת"א המצטיינים היו בדר"כ בורשטיין, שפר ושארפ. לאור העובדה שבמשחק העונה הראשון הישראלים כמעט ולא הורגשו, אתה חושב שעדיין ההבדל עשוי להיות הישראלים, להם הגביע חשוב יותר אולי?
דבר ראשון, וזה קל להגיד היום - לירושלים יש את הישראלי המשמעותי ביותר בליגה, מאיר טפירו. למרות איכות הזרים הגבוהה שלה, קשה לי לראות אותה מנצחת משחק ללא תרומה משמעותית מצידו. באופן כללי, בשנים האחרונות דומיננטיות הישראלים ירדה וזה בא לידי ביטוי בתרומתם והשפעתם על הקבוצות. אני לא חושב שיש מישהו מהזרים שהמשחק הקרוב לא חשוב לו. לכולם ברורה המשמעות ומה מונח על הכף. זהו מפגש ראשון מבין שניים שצפויים להיות, מפגש שאין ממנו חזרה וחשיבותו לכל אחד מהמועדונים אדירה.

כמה לדעתך משמעותי יתרון הביתיות של מכבי ת"א ובמה הוא מתבטא? כמה ממנו מתבטל, אם בכלל, לנוכח העובדה שחצי מההיכל יהיה צבוע באדום?
מכבי בהיכל מרגישה בבית. זהו יתרון אדיר לשחק על המגרש שלך ולזרוק לסלים שאתה מתאמן עליהם כל העונה. ברור שבגביע, שבאופן מסורתי בולט בכך שיש מיעוט לאוהדי מכבי ביציעים, חלק מהיתרון הזה מתבטל. ואשאל הפוך - אם המשחק היה במלחה, עם הקצאת כרטיסים שווה לשתי הקבוצות, היה יותר ברור שהיתרון לירושלים? נראה לי שכן. כך שיש משמעות לשתי הקבוצות בעובדה שהמשחק ביד אליהו.

בגמר בו ניצחת את מכבי עם ירושלים, הפועל הייתה בערב קליעה נדיר במחצית הראשונה, ואפילו זכורה לנו זריקה נדירה שלך משני מטרים מאחורי קו השלוש בדקות הראשונות. גם במשחק הראשון העונה ירושלים פתחה באחוזים חסרי תקדים מעבר לקשת. איך ממנפים את כל האנרגיות וההתרגשות להתפוצצות על המגרש ולא לסוג של היחנקות בפתיחה?
זו שאלת מיליון הדולר, מה מבדיל משחק גדול של קבוצה מאלו החלשים והבינוניים, הרי שבמרבית המקרים ההכנות דומות ושוות ואותה קבוצה שהפגינה רמה מדהימה יכולה לפשל בגדול שבוע אחרי כן. צריך הכנה מנטלית נכונה, שהמנוסים יותר יעבירו חוסן מנטלי לצעירים יותר, והרבה... הרבה מזל.

בתשע השנים ששיחקת במכבי ת"א, הקבוצה הפסידה ארבעה גביעים. מה היה שונה בין המצב של אז למצב היום? האם מדובר בירידה ביכולת של יתר הליגה ולא רק התעצמותה של מכבי?
הפערים בשנים ההן בין מכבי לליגה היו קטנים יותר, ציינתי את העובדה שהקהל של מכבי לא תמך במעמדי הגביע כפי שנהג לעשות במשחקי ליגה או באירופה. היום (עד השנה) הפערים היו גדולים יותר. כמות הזרים בליגה, והיכולת של מכבי להביא זרים איכותיים יותר מאחרות יצרו מכבי כמעט בלתי פגיעה ברמה המקומית.

כמה משמעותי היתרון של ירושלים מהספסל במשחק כזה על רקע היעדרותו הצפויה של טל בורשטיין?
היתרון של י-ם מהספסל מתחיל ונגמר בטפירו. מאיר אולי לא פותח אבל הוא שחקן חמישיה לכל דבר, וההכנה של מכבי מולו תהיה בהתאם. לגבי האחרים, דווקא, פוטנציאלית נראה לי שמכבי יכולה לקבל תרומה גדולה ומשמעותית יותר כמו בליגה במלחה משרון ששון. מרקוביץ'/גרין והאחרים יתקזזו לדעתי.

מיהו שחקן המפתח מבחינתך בכל קבוצה?
השחקן המשמעותי בי-ם הוא מאיר טפירו - אי הופעה ספורטיבית שלו משאירה לטעמי סיכוי קטן מאוד לי-ם לנצח. גם יכולתו של אוסטין מול וויצ'יץ' קריטית. במכבי וויצ'יץ' הוא לדעתי החשוב ביותר.

האם לדעתך יש להמשיך ולשחק את הגמר ביד אליהו בשנים הבאות? האם אתה תומך בקונספציית סוף שבוע ארוך של רבע, חצי וגמר גביע ביחד?
כן, כל זמן שזה המתקן הגדול והאיכותי ביותר. ביום בו יהיה תחליף ראוי (נהריה/אשקלון קטנים מדי) יש מה לדבר על שינוי.
אני בהחלט תומך בריכוז המשחקים לשבוע אחד. זה יוצר ענין רב יותר לקהל, ועוזר לקבוצות להתמקד. לו היה הגמר יומיים אחרי החצי, י-ם הייתה יכולה לרכז שבוע אימונים ביד אליהו ולצמצם את יתרון הביתיות של מכבי. גם למכבי היה יותר נוח לשחק את הגמר יומיים אחרי חצי גמר מול גליל מאשר שלושה ימים אחרי מלחמת עולם בבולוניה.

האם ארז אדלשטיין יכול להביא את ירושלים לשיא נוסף, ימים ספורים בלבד אחרי ההעפלה לחצי גמר גביע יול"ב, כמו שעשה לפני שנתיים עם הפועל ת"א בדרבי המפורסם באוסישקין? ואולי בכלל הישג זה יעזור לירושלים להגיע רגועה יותר?
אני לא רואה סיבה שי-ם תגיע רגועה. זו קבוצה שמכוונת לזכיה בתואר מהיום הראשון של העונה, ועדיין לא זכתה בכלום. הגביע הוא הגמר הראשון שלהם העונה ובהחלט חשוב להם מאוד. מה שכן, הם צריכים לבוא עם ביטחון עצמי גבוה אחרי שעברו את רומא.

וברוח ימים אלו, אי אפשר לסיים בלי לשאול את דעתך לחוק הרוסי.
החוק הרוסי אמנם עקום, אך הכדורסל הישראלי צולע ויכול להיות שתהיה התאמה... לדעתי מצב הליגה מתדרדר וצריך לעשות פעולות שהן לא שגרתיות וגם לא פופלאריות כדי לחלץ אותו מהתהום. מעולם לא היה מצב הכדורסלן הישראלי רע כל כך, ואני מקווה ששנתיים בהן ייושם החוק הזה יפתחו דרך ויביאו לפריצה של מספר שחקנים שכרגע נבלמים על ידי חבורה של זרים בינוניים ולא אטרקטיביים.






כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();