השבוע שיהיה: המון משחקים - מעט מחשבה
שי ברק ,20/05/2018

זה לו"ז צפוי אבל גם טור דעה. לא חייבים להסכים עם הכתוב, אבל חשוב לדעת. חשוב לדעת שמאז נפתחו משחקי ההכרעה נערות בנות 16-17 ישחקו 11 משחקים ב-19 ימים. קליבלנד או בוסטון לשם ההשוואה ישחקו 7 משחקים (כ"א) באותה תקופת זמן. אז איך אפשר לבנות ולקיים ענף שמבקש מתלמידות לא לגשת לבחינת בגרות? התירוצים למקבלי ההחלטות. על ההשלכות כולנו, כרגיל, נשלם.
טור דעה, כן?

לו"ז לשבוע הקרוב:


נערות א' - מכבי רעננה נגד הפועל ראשון לציון (21.5, 19:30 בי"ס השרון)

לאומית נשים - הפועל ראשון לציון נגד הפועל גליל עליון (22.5, 20:30 אולם גמי)

נערות ב' - מכבי רעננה נגד הפועל ראשון לציון (24.5, 19:00 בי"ס השרון)



בין הליגות שמפעיל איגוד הכדורסל ישנה ליגת נערות א'. עפ"י ההגדרות מדובר בליגה שנועדה לשחקניות מעל גיל 16 (לא כולל רשאיות) ועד גיל 18 (כבר אין אישור לחריגות). בין הליגות שמפעיל איגוד הכדורסל פועלת הליגה הלאומית נשים. ליגה שהקברניטים אוהבים להשמיץ כליגה לא מקצוענית, כזו ששחקניות עוברות להרוויח בה כסף קל (לטענות האלה נתייחס בהזדמנות). באותה נשימה אומרים שם – אם הליגה היתה מקיימת את ייעודה זו היתה ליגה שנועדה להכשיר שחקניות צעירות לליגת העל.

הפועל ראשון לציון. 3 מילים שאומרות הכל. אגודה שהחליטה לעשות בדיוק את מה שהאיגוד הגדיר. רשמה נערות בנות 16-18 לליגת הנערות ולקראת קידומן לליגת העל בשנה הבאה , גם רשמו אותן לליגה הלאומית. עד כאן נהדר, זה גם מה שעושה האקדמיה. רק דבר אחד לא לקחו בחשבון, שיש שחקניות שמסוגלות לנצח בליגה הזו.

כך נוצרות סיטואציות אבסורדיות, כאלה שפוגעות בבריאות השחקניות, בעתיד שלהן ובהשכלה ובספורטיביות של המשחקים המתקיימים. אין ספק שבסוף תגיע התשובה – "הם היו צריכים לחשוב על זה קודם" – וזה צריך להיות הפחד הכי גדול של כל חובב ספורט, שקבוצות ייקחו את זה בחשבון. הענף כולו יפסיד. אלה חלק מהסיבות:


סיטואציה אבסרודית מס' 1 – שיעור בלשון: 2 משחקים באותו יום או 2 משחקים באותה יממה.

כ-3 שבועות לקראת משחקי חצי הגמר היה ברור. הפועל ראשון לציון הבטיחה את מקומה בפיינל פור, המיקום הסופי או היריבה לא היו ידועים אבל השתתפותה היתה ידועה. בינתיים לא עשו עם זה דבר. המתינו וכך 4 ימים לפני תחילת המשחקים התברר את שהיה ידוע לכולם: אותן שחקניות צריכות לשחק באותו הערב גם בכאוכב (נערות א') וגם נגד כפ"ס (לאומית נשים).

הפתרון שנמצא הוא כזה: ביום חמישי בשעה 20:30 ישחקו בליגה הלאומית משחק שצפוי להסתיים אחרי השעה 22:00. המשחק הבא בכאוכב, מרחק כשעתיים נסיעה, יתקיים בשעה 16:00. 18 שעות מסיום המשחק הראשון יתקיים משחק נוסף. זמן להתאושש? זמן להתכונן? כנראה שאין צורך.

נעזוב את המטלות שהיו על הקבוצה המארחת לסדר אולם ולהתכונן למשחק בשעת צהריים, נעזוב את השאלה בדבר החזרה לאחר כניסת השבת, נעזוב את שאלת הספורטיביות למה בנות 16-18 יכולות להסתפק בשעות ספורות להתאושש..... בעצם, למה שנעזוב? זה מה שכולם היו רוצים. שלא נפריע בשאלות.

אז שתקנו. ואיך אמרו הוריו של יודוקוליס ליפשיץ, לבנם: "הם היו אומרים לו: 'תתעודד בננו, המצב יכול להיות הרבה יותר גרוע' "
"אז הוא התעודד, והמצב באמת נהיה יותר גרוע."



סיטואציה אבסורדית מס' 2 – בגרות בתנ"ך: חובה לעשות ביום של משחק או שיש מועד ב'?

השאלה שבכותרת היא לא בדיחה, היא השאלה שנשאלה כשהפועל ראשון לציון ביקשה להזיז שעת המשחק , של משחק מספר 2 בגמר הליגה הלאומית. לא את התאריך, לא את היום ולא את האולם. שעת המשחק, שעתיים קדימה.

סיפור שהיה באמת. ביום המשחק השני בין הפועל ראשון לציון להפועל גליל עליון, נקבע "בהפתעה" מבחן בגרות בתנ"ך. יש כאלה שיגידו שמדובר בהתנכלות לכדורסל הנשים, יש כאלה שיגידו שאין מצב בכל זאת מדובר במבחן ארצי שאלפי בני נוער נבחנים באותו יום ובאותה שעה, מבחן שנקבע כמעט שנה מראש ע"י משרד החינוך. כך או כך המבחן נקבע לשעה 14:00 ושעת המשחק בגליל העליון נקבעה ל-18:30. הפועל ראשון לציון ביקשה שהאיגוד יזיז את שעת המשחק, באיגוד תהו (כנראה, לא היינו שם) למה אי אפשר להזיז את שעת המבחן. כך או כך, נאמר בצורה ברורה . חוזר רשמי יצא, שעת המשחק נקבעה ולצדדים בהצלחה. "אם אין לחם תאכלו עוגות" של שנת 2018 היא "אם אין לכם חמישייה תרשמו רשאיות".

תזכורת! מדובר במשחק גמר על העליה לליגת העל. כלומר משחק אחד שמפריד בין קבוצות שהשקיעו שנה של מאמצים, מאות אלפי שקלים – מהליגה המקצוענית והבכירה לנשים. אבל ההחלטה היתה לא מזיזים – במילים אחרות, שיבחרו תלמידות כיתה י"ב בין תעודת בגרות לבין משחק כדורסל בליגת הנשים. עניין של סדרי עדיפויות.

לא היה נסיון להזיז או לדחות את מועד המשחקים (לקבוע את משחק 2 במקום משחק 3 ומשחק שלישי במועד רחוק יותר – איזה נזק בדיוק היה נגרם, אם ליגת הנערות לצורך העניין מסתיימת תיאורטית רק ב-29.5). לא היה נסיון גם לכל פתרון אחר.

מה קרה בסוף? הפועל ראשון לציון יזמו פנייה למשרד החינוך 48 שעות לפני בחינת הבגרות, ביקשו אישור חריג שהבנות ייבחנו בכפר בלום (אחרי שמשרד החינוך הזדעזעו מהבקשה ההזויה הם הסכימו), 4 תלמידות כיתה י"ב, נסעו 24 שעות קודם צפונה, ישנו מחוץ לבית יום לפני בחינת הבגרות, נבחנו בתיכון שבכפר בלום (בנפרד מכל חברותיהן לכיתה) ושעה מסיומה של בחינת הבגרות עלו לשחק את משחק ההכרעה על הכרטיס לליגת העל.

מי שחושב להגיד שהנה כשרוצים למצוא פתרון אפשר – בשביל מה הדרמה?! עדיף ש....



סיטואציה אבסורדית מס' 3 – אחרי 9 משחקים בשבועיים , 2 משחקים על התואר ב-24 שעות.

חג מתן תורה הוא חשוב וקדוש. אין צורך לקיים משחקים במהלכו.
מצד שני, למה צריך לקיים שני משחקי ההכרעה שאין מהם דרך חזרה תוך 24 שעות? כשביום שני (21.5, 19:30) תתמודד הפועל ראשון לציון ברעננה על אליפות נערות א', וביום שלישי (22.5, 20:30) יתמודדו אותן בנות במשחק השלישי והמכריע על אליפות הליגה הלאומית.

שבוע קודם הסיטואציה היתה זהה (נערות א' ביום ראשון , לאומית ביום שני) העייפות היתה ניכרת ברמת ואיכות המשחק, בסיכון הבריאותי על השחקניות ובחישובי עלות תועלת בכל מהלך וכל חילוף. אז זה היה המשחק הראשון, כזה שעוד אפשר לתקן, אבל מאז שיחקו עוד משחק אחד בגליל, העייפות התעצמה והנה שוב אותה סיטואציה.

אז אפשר להשתמש בתירוצים. "זו רק אליפות" או "רק צלחת". "גם ככה הפועל ראשון לציון לא יכולות לעלות לליגת העל".
אז אפשר להאשים. "פעם הבאה שלא יעלו קבוצת נערות ויחשבו קודם על ההשלכות"
ואפשר לתת להם עצות מועילות "...ואם הם בוחרים לשחק בלאומית שידאגו להפסיד ולסיים במקום החמישי".

אבל אפשר גם להבין שליגה לאומית לנערות א' – היתה צריכה להיות כזו שמשודרת (בדיוק כמו בבנים) ולהתייחס אליה בחרדת קודש. אפשר להבין שהליגה הלאומית היא הליגה הבכירה לנשים שמנוהלת ע"י האיגוד (ולהתחיל בלשלוח שופטים למשחקי ההכרעה , ואז לעבור ולראות שהשחקניות מגיעות עם אוויר בריאות למשחק) – ואפשר לנסות לראות איך מוצאים פתרונות.

ביום שני (ברעננה) ובשלישי (בראשון לציון) היציעים יהיו מלאים. לאוהדים שיגיעו מגיע לראות 2 קבוצות שנותנות את ה-100 אחוזים שלהן, גם כי הן רוצות אבל... גם כי הן יכולות. לגבי החלק השני, מאי 2018 עשה הכל כדי להרוס.



מה אפשר היה לעשות? המון דברים

קל להתלונן? לבוא עם פתרונות?
במקרה הזה, לא חסר. אפשר היה לרווח את המשחקים ולהרחיק במקום עד ה-29.5, עוד יומיים, 1.6 הכל היה מסתדר.

להגדיר שבין משחק למשחק 48 שעות מנוחה. לאפשר הצגה כפולה בימים של נערות ב' עם לאומית נשים (אין חפיפה של שחקניות).

יש כ"כ הרבה תאריכים אופציונליים בתוך חודש מאי שנדמה שנבחרו הכי גרועים. עם זה כדורסל הנשים צריך להתמודד. וכשתגיע הכתבה הבאה על עוד קבוצה שנסגרת או עוד אגודה שמתפרקת, יש כפתור קטן של סמיילי עם דמעה.
לחיצה עליו תעשה תחושה יותר טובה, אפשר להמשיך הלאה.






כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();