אשד. יהי זכרו ברוך



עופר אשד הלך לעולמו
ספסל ,23/06/2007

עופר אשד, מגדולי הכדורסלנים בתולדות מדינת ישראל, הסמל הראשון של הפועל חולון והשחקן הראשון שהגיע למאה הופעות במדי הנבחרת, הלך הבוקר לעולמו בגיל 64.

עופר אשד - ביוגרפיה (מאת יניב פכטר)

מערכת "ספסל" משתתפת בצער המשפחה ושולחת חיבוק גדול לבנו עידו. שלא תדעו עוד צער

הלוויתו של עופר אשד תתקיים ביום שני, ה 25 ביוני, בשעה 16:00, בבית העלמין בחולון. אוטובוס ייצא מאיצטדיון הפועל חולון ברחוב אחד במאי בשעה 15:15.

הכדורסל הישראלי מרכין היום את ראשו ונפרד מאחד מגדולי בניו. עופר אשד, מהבולטים שבשחקני ישראל אי-פעם, הלך הבוקר לעולמו בגיל 64. בנובמבר שעבר, מעט לפני יום הולדתו, עבר אשד שני אירועים מוחיים ואושפז מחוסר הכרה בבית חולים. במשך למעלה מחצי שנה נלחם על חייו, עד שנפטר הבוקר.

אשד התחיל לשחק בקבוצת הילדים של הפועל חולון בגיל 13, ושנתיים לאחר מכן כבר עלה לבוגרים. מהר מאוד הפך לכוכב של חולוניה ובגיל 18 כבר נסע עם נבחרת ישראל לאליפות אירופה בבלגרד. עוד לפני שנכנס לעשור השלישי בחייו, כבר הגיע ל1,000 נקודות ליגה לאומית בקריירה.


באדיבות הספר "כדורסל 2000" של שמואל יעקבסון

הוא נחשב לאחד משחקני הפנים הטובים בליגה באותה תקופה, ואף הוביל שש פעמים (שלוש מהן ברציפות) את טבלת מלך הסלים, כשהוא מנצל את ידו הרכה מהפינות כדי להשיג ממוצעי קליעה פנטסטיים. לאט-לאט גם תפס את מקומו כסקורר המוביל במדי הנבחרת, ובינואר 1965 קלע 30 נקודות בהפסד ליוגוסלביה, לה קלע ראידיבוי קוראץ' 40.

דווקא כשהפך לקלע המוביל של ישראל, עם מספר תצוגות שיא שכללו 28 נקודות מול ספרד באליפות אירופה, 34 מול יוון, 30 מול בולגריה, 27 מול ברזיל ולא פחות מ-46 מדהימות בניצחון 83-52 על צרפת, החליט לפרוש מהנבחרת בגיל 28 כשמאחוריו 1,014 נקודות ו-101 הופעות.

בכמעט רבע מהמשחקים (22!) במדים הכחולים-לבנים, התייצב אשד כקלע המוביל של נבחרת ישראל, כולל ארבעת משחקיו האחרונים בהם רשם ממוצע מדהים של 31.0 נקודות למשחק.

ב-1961 השתתף לראשונה באליפות אירופה, והגיע עם ישראל למקום ה-11. שנתיים לאחר מכן סיים איתה במקום התשיעי, ובקיץ 1965 הוביל את ישראל גם במשחקי האוניברסיאדה בבודאפשט וגם באליפות אירופה במוסקבה, בה סיימה הנבחרת במקום השישי המכובד. כמו כן שיחק בשתי אליפויות אירופה נוספות (67, 69) ובאוניברסיאדה 1970 בטורינו ואף זכה במדליית הזהב במשחקי אסיה בבנגקוק בדצמבר 1966.

אשד, שהיה לראשון שמגיע למספר תלת-ספרתי של הופעות במדי הנבחרת ואף מונה לקפטן, פרש בשיא מהבחינה הזאת, כאשר שיא 46 הנקודות שלו מאותו משחק אחרון עדיין מהוות את הכמות הגדולה ביותר שקלע שחקן נבחרת. כאשר פרש הוביל את ישראל במספר הופעות ונקודות.



בגיל 17 כבר שיחק בגמר גביע המדינה, בהפסד למכבי ת"א, ושנה לאחר מכן כבר היה הקלע המוביל של חולון, שוב בהפסד בגמר לצהובים מתל-אביב, כאשר קלע 20 נקודות. כמו כדורסלנים ישראלים רבים אחרים שלא לבשו את מדי מכבי ת"א, מעולם לא זכה אשד בתואר מקומי. עם זאת, חולון הייתה לקבוצה הראשונה והיחידה מחוץ לת"א ב-15 השנים הראשונות לקיום גביע המדינה, שהגיעה לגמר.

בגיל 31 עזב לראשונה את חולון, ועבר להפועל ת"א. בהמשך עוד שיחק במכבי חולון ובית"ר ת"א, ובגיל 36 תלה סופית את הנעליים, ושימש בהמשך בתפקידים מקצועיים בהפועל חולון. אשד סיים את הקריירה כקלעי השלישי בישראל בכל הזמנים, אחרי ג'מצ'י וברקוביץ' עם 7626 נקודות ב-348 משחקים. ממוצע הקריירה שלו, 21.9 נק' למשחק, הוא השני בטיבו עבור שחקן ישראלי אחרי חיים "איקסי" בוכבינדר. בסה"כ רשם 21 שנות כדורסל על המגרשים, 17 מהן בליגה הבכירה.

לאחר פרישתו מהנבחרת התמקד אשד בעבודתו כסוכן נסיעות, ואף מונה למנהל מחלקת התיירות בחברת "אופיר טורס". במשאל "היכל התהילה" שנערך לפני שנתיים, נבחר במקום ה-15 במשאל שחקני כל הזמנים.

טרם נקבע מועד הלוויה, כיוון שבנו עידו קיבל את הבשורה בארה"ב וצפוי לחזור ארצה ביום ב'.

יהי זכרו ברוך

דף שחקן העבר של עופר אשד









כתבות אחרונות באתר
Print






© כל הזכויות שמורות
cker();