מה נשתנה?
אלירן כהן ,12/10/2007

הליגה הלאומית בכדורסל יוצאת לדרך, ואחרי ההדים הרבים ששידרה מסביב, אנחנו בספסל בחרנו ללכת איתה הכי רחוק שרק אפשר על מנת להעלות אותה רמה נוספת ולהצדיק את כל ההמולה שמסביב. אז מה באמת מביא לליגת הכדורסל הכי מעניינת ותחרותית בישראל כל כך הרבה נקודות זכות להן לא זכתה כבר הרבה מאוד שנים?

בקושי יצאנו מסוכות, אבל עם ארבעת הקושיות פשוט לא יכולנו להמתין עד לחודש אפריל, אז הבאנו אותן עכשיו. כטור פותח לכל מה שאנחנו אמורים ומקווים לעבור השנה, בחרנו, הכי בצדק שרק אפשר, לנסות ולהסביר מדוע הליגה הלאומית השנה נראית צבעונית מתמיד, מה כל כך מייחד אותה אחרי שנים ארוכות של בצורת חלקית ומהן הנקודות שנרצה לראות בה גם בשנים הבאות על מנת שהגחלת לא תכבה. "מה נשתנה" - הגרסא הלאומית.

1.המיליונרים

בזמן שליגת העל משוועת עד מוות שיבואו מיליונרים, יתפסו קבוצות, וילכו איתן עד הסוף, במטרה לצבוע אותה עד כמה שאפשר ולאיים ממשית על ה"אליפות של מכבי", מבצבצים להם אנשים שכאלה בליגת המשנה, שמים, או מבטיחים לשים, ימבה של כסף ומרימים ערים שלמות בהבטחות. בשנתיים האחרונות זה היה מיקי דורסמן, שלולא היחס הלא מלבב מצד אוהדים ואנשי ספורט אחרים על חוסר הספורטיביות שבמעשיו, עוד היה מוכן להישאר לעונה נוספת עם חולון בלאומית, ואפילו לשתיים, ושלוש, עד שיגיע פרטנר ראוי שיעזור לו לסחוב את הקבוצה גם בליגת העל; אלא שעוד בשנה שעברה הכרנו את דרור סוויסה הבארשבעי שמידי שנה מקריב ממיטב כספו על מנת להעלות את באר שבע על מפת הכדורסל, וכבר בקיץ האחרון שמענו על שני מיליונרים שהגיעו לחיפה ולנתניה, ג'ף רוזן ודייויד קולברן, במטרה להחזיר אותן למפת הכדורסל הישראלי אחרי שנים של בינוניות ומטה. כסף הוא תמיד שם המשחק, ומה לעשות, כשיש ממנו בשפע, גם כמות העניין בנעשה עולה משמעותית. אז למה שגם אנחנו לא נתעניין?

2.הישראלים האיכותיים

תמיד מצאנו שמות גדולים שהסכימו לרדת לליגה הלאומית, אבל כמות סיטונאית כזו לא זכינו לראות כבר הרבה מאוד זמן. התלבטנו אם להעלות רשימה חלקית, ובסופו של דבר העדפנו כן לעשות זאת, רק בכדי לסבר חלקית את האוזן. הרשימה מתחלקת לשלוש קטגוריות עיקריות, האחת - שחקנים שבלטו בליגת העל בשנים האחרונות וחלק שהשיגו אף מעבר לכך, השנייה - שחקנים שנעו ונדו משך מרבית הקריירה בין שתי הליגות הבכירות, והשלישית - שחקנים ששווים ליגת העל ושייקחו בה חלק משך מרבית הקריירה, אך העדיפו לרדת ללאומית על מנת להשתדרג ולהוכיח שבליגה הראשונה מגיע להם הרבה יותר מסתם השלמות. אז בקצרה?

בקצרה. עם הקבוצה הראשונה נמנים משה ברנר ודרור כהן הבלתי נגמרים של הגבעה, אורי כהן מינץ מקריית אתא שחזר ארצה בקיץ שעבר אחרי שלוש שנים בצרפת, גיא קנטור המצוין שבחר במפתיע להצטרף להוד השרון, תומר אטלס שעבר לבאר שבע אחרי עונת עלייה עם חולון, אסף דותן שהצטרף לשוהם והדובדבן שבקצפת - דיון תומאס שחתם במכבי חיפה.


דיון תומאס

בין נציגי הקטגוריה השנייה, וזו רשימה חלקית בלבד, נמנים אילן ברקוביץ' מהפועל באר שבע, ירון להט ואיתי גרינבויים מהגבעה, יוסי דדון מנצרת עילית, אנדריי זלינבבא ופביאן ליפרמן מיבנה, אורן בן חמו ועדי פרג מחיפה ויריב רוקני מבנימינה.

בקטגוריה השלישית מככבים אוריאל מרקו מחיפה, איילון זגורי מבאר שבע, ולאדי ירמישין מיקנעם/מגידו, ליאור ליפשיץ מהגבעה, יגאל ניר מהוד השרון וגרי גנדל מרמלה. אז מה הפלא שהעניין בלאומית כל כך גדול אם כמעט בכל קבוצה בה ניתן למצוא ישראלים אטרקטיביים לא מעט גם בליגת הכדורסל הישראלית הבכירה?

3.הצעירים המוכשרים

לפחות לי אישית, היו לא מעט קושיות וטענות בעניין "חוק הצעירים", המחייב כל אחת מקבוצות הליגה לרשום מידי ערב בטופס המשחק חמישה שחקנים שגילם אינו עולה על 22. להבנתי, האיגוד הבין את החסרונות הטמונים בדבר לצד אינספור היתרונות שבו, וסביר להניח שבקיץ הקרוב יתבצעו שינויים שיקלו במקצת על יישומו של החוק, בדיוק כמו שבסוף העונה שעברה הכניסו בו אנשי האיגוד מספר שינויים מייצבים (כזכור, בעונת המשחקים הקודמת התחייבה כל קבוצה לרשום ארבעה שחקנים מתחת לגיל 21, מה שעוד אפשר להחזיק רוטציה נורמאלית ללא החבר'ה הצעירים). התנגדתי לחוק בעיקר בגלל שהוא מקפח את השחקנים שנולדו בחודש ספטמבר של 1985 וקצת מעבר, לא אהבתי חלק מהרעיון שלו דווקא בגלל שהוא הביא לא מעט שחקנים מבוגרים יותר למצוא לעצמם קבוצה בליגה הארצית מחוסר ברירה, אבל אחרי הכל, את הקבלות שלו כבר התחלנו לראות, וסביר להניח שבמהלך העונה נראה עוד לא מעט ניצוצות מהן. פשוט כיף לראות ליגה ישראלית עם חיזוק אמריקאי יחיד עמוסת שחקנים צעירים שעתידם עוד לפניהם, כשבכל קבוצה, בלי יוצאות מן הכלל, נמצאים לפחות שני שחקנים עם עבר מבטיח ועתיד עוד יותר מרענן. שמות? אנטון שוטבין, שון דניאל, עידו בלכר, אוהד כהן, מאור שניר, אבי אליהו, דורי אסף, יועד בית יוסף, עודד ברנדווין, אושרי אלמוזנינו, עידו סטולרו, ליאור חכמון, ינעם אירם, טל רונן, רביב פיטשון, יואב דביר, עומר זמיר... והיד עוד נטויה. בליגה המאפשרת להם לבוא כמה שיותר גבוה לידי ביטוי, והמהווה בית חם לכל כך הרבה שחקנים צעירים ומוכשרים שחלקם מייצגים וייצגו אותנו במסגרות השונות, קשה שלא להתעניין, לא?

4.שובה של התחרותיות

את כלל "העולה לא עולה, היורדת לא יורדת", הכרנו היטב בשנים האחרונות, כשלפעמים העניין הגיע לרמה כל כך גבוהה, כמו בעונה שעברה למשל, בה מתוך ארבע-עשר קבוצות הליגה מקומן של חמש כלל לא היה אמור להיות בה. בזמן שרמת אפעל, פתח תקווה, ראש העין, רמת אפעל, קריית אתא ועוד רבות וטובות וויתרו על הזכות שהגיע להם לשחק בליגת העל, מצאנו גם כאלה שנשארו לעונה נוספת בליגה אחרי שהעולות מהארצית לא הצליחו לייצב את עצמן מבחינה כלכלית. אם קיים איזשהו שיא שאפשר לרשום בעניין, הרי שהוא קשור לאלופת הליגה בשנתיים האחרונות, הפועל חולון, שלמרות החגיגות ההמוניות בתום עונת 05/06 נשארה בלאומית, ובמשך כל העונה שעברה שידרה שכך יהיה גם הפעם. השיא הגיע אחרי הניצחון על באר שבע במשחק החמישי בסדרת הגמר, בסופו הודיע דורסמן כי בעונה הבאה (הנוכחית) תשחק חולון בליגת העל - מה שהוביל להתפרצות ולשמחה המונית בקרב יושבי האולם. אז רגע, על מה הייתה השמחה כמה שניות קודם לכן?

באופן חד צדדי, פרושה בפנינו השנה ליגה שונה לחלוטין, תחרותית מאין כמוה, שבסופה אמורות להעפיל לליגת העל שלוש קבוצות. אם בשנים האחרונות עניין שכזה לא הניד עפעף כמעט בשום מועדון, הרי שהפעם המציאות שונה לחלוטין. לראות את האימפריה של חיפה מעמידה קבוצה ברמה גבוהה, להתעורר למציאות מרעננת במיוחד בה באר שבע מציגה קבוצת כדורסל איכותית, להיזכר בסמלים של הגבעה שהוכיחה שלפחות מנהלתית היא שווה ליגת על, לחוות את הריגוש שבמשמר העמק, לפרגן לערים שעד לא מזמן כלל לא היו בעסקי הכדורסל כיבנה או כנצרת עילית שהתאבזרו היטב, ולייחל שהיכולות והפוטנציאל של קריית אתא ונתניה לא יישארו רק בלאומית... תגידו אתם, מתי ראיתם ליגה עם כל כך הרבה מועמדות לעלייה? מתי באמת פגשתם את הלהט של הרחבת והעצמת הכדורסל המקומי? מתי הייתה לכם התלבטות כל כך קשה בעניין זהות הקבוצות שיסיימו את העונה במקומות האחרונים? לא בטוח שעונה שכזו תחזור על עצמה מתישהו בשנים הקרובות, אם בכלל. אז שאנחנו נוותר על ההזדמנות?


מה נשתנה בספסל?

אז כמו שכבר אמרנו, את העונה הזו פשוט לא יכולנו להרשות לעצמנו לפספס, אז החלטנו לעשות אותה חגיגית במיוחד, הכי הכי שרק אפשר.

1.הפורום הייחודי

מי שהספיק להיכנס לאתר במהלך הפגרה האחרונה נתקל בוודאי בפורום המיוחד שנפתח עבור הליגה הלאומית. מידי פעם האצנו בגולשים לבקר גם בו, לקבל עדכונים שטרם נכנסו לאתר, להביע דעה, להתעניין, ולקבל מענה לעניינים בוערים שעולים מידי פעם. העונה רק מתחילה, אבל גולשי הפורום הנאמנים, שמספרם עולה מיום ליום, כבר יודעים היטב מה ממתין להם שם. הרעיון לבניית פורום ייחודי לליגה הצדיק את עצמו עד עכשיו לא רע, ולכל אחד ואחד מכם הזכות להירשם אליו ולשתף אותנו בדעותיו. בהמשך הדרך יזכה הפורום ללא מעט אירוחים של כוכבי ונכבדי הליגה.

2.הסיקור המוגבר

העניין עדיין לא הושלם באופן סופי (מי שמעוניין לתת יד עדיין יכול), אבל במהלך הקיץ האחרון עשינו כמיטב יכולתנו על מנת לאתר בכל אחד מאולמות הליגה נציג שיסקר ויעביר אלינו דו"ח על הנעשה במגרש. יחד עם הפן הסטטיסטי שנכנס לחיינו לפני שנתיים, אודות לחברת ITS, החגיגה בהחלט אמורה להיות כפולה ומכופלת.

3.שיתוף הפעולה עם השחקנים

את ה"נבחרת הלאומית" תזכו להכיר ממש בדקות הקרובות, אבל עוד לפני כן, רק נציין בגדול את הרעיון: בליגה שחורטת על דגלה את סמל השחקן הישראלי, מה יותר מעניין יהיה מלשמוע מה יש לו לומר? עכשיו תכנסו.

4.דף בית לכל קבוצה

אחרי שנים של "קיפוח", לא הוגן לחלוטין יש לציין, כל קבוצת לאומית תזכה החל מהעונה הקרובה לעמוד ראשי משל עצמה, בו יוצגו סגלי הקבוצות, לוח המשחקים המלא, הסטטיסטיקות, החדשות, וכל מה שרק יכול לעלות לכם על הראש. הגיע הזמן, לא?

ו..החלק שלכם...

5. כמידי שבוע, גם השנה, בתום כל מחזור, נסמן את החמישייה שעשתה אותו, אלא שהפעם, בניגוד לדברים שהלכו בעבר, לכם הגולשים תהיה הזכות לבחור את "שחקני החודש" באמצעות הפורום הייחודי שלנו. פרטים נוספים תקבלו בהמשך הדרך, אבל כבר עכשיו - הכינו את האצבעות.

6. עוד משימה שתוכלו לקחת בה חלק. אחת המטרות המאתגרות של הקיץ הייתה הניסיון לארגן ולעדכן עבור כל אחד משחקני הליגה דף אישי, משימה אותה החל בגאון שגיא ניר לפני שלוש עונות בהצלחה כבירה. ובכל זאת, חורים תמיד היו ותמיד יהיו. שמתם לב לנתון שחסר? יש לכם תמונה של שחקן שלנו עדיין אין?

7. לא מספיק לכם? תמיד תוכלו לפנות, להציע, לשאול וגם להצטרף. גם אנחנו, למשל, נשמח לפצוח בקמפיין השידורים מהליגה הלאומית בכדורסל עם תמיכה ורצון מספיק רחבים, גם אצלנו קיים הרצון לראות שהליגה מתפתחת בכיוונים האחרים וגם לנו חשוב להפוך את העונה ואת הליגה ליצירתיים ומעניינים במיוחד. עונה של פעם בחיים, כבר אמרנו?







כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
עד לפעם הבאהאין עוד מלבדומאחורי הספסל: פותחים עונהגאווה אדומהמחשבות של קיץ, תהיות באביבליגת השאלותבמחוזות באריגאווה לאומיתכי היה בינינו משהואליפות אירופה, אנחנו באיםתנו להלפרין לנצחתעודת עניותשותה מן הבארצאתכם לשלוםמכבי שוהם חבל מודיעיןאליצור רמלהאליצור מכבי נתניההפועל נצרת עיליתהפועל יקנעם/מגידוהפועל לב השרוןאליצור יבנהמכבי חיפהמכבי הוד השרוןמ.ס. גבעת שמואלבית"ר בנימינההפועל באר שבעאליצור קריית אתאמכבי אשדוד



© כל הזכויות שמורות
cker();