שמונה נקודות
יעוז סבר ,08/05/2005

יעוז סבר ראה את משחקי חצי הגמר ומתכונן למשחק הגמר. שמונה נק' על השחקן הטוב באירופה, על המאמן הטוב, ובעיקר תשובה לשאלה מה שכחו להחתים בצסק"א מוסקבה.

1. בואו נודה בעובדה אחת, ביום שישי, למרות ההפסד, היה זה זלייקו אוברדוביץ' שעשה בית ספר לפיני גרשון. נכון, מכבי ניצחה ומכבי בגמר. ככה זה כשיש לך קבוצה שעולה בשמונה רמות, על הנייר, על הקבוצה שמולך. טקטית, על המגרש, השיג אוברדוביץ כמעט את כל מה שרצה להשיג. הוא סגר את פארקר, וויצ'יץ' ושאראס, עצר ברוב הזמן את משחק הריצה של מכבי והתמודד בכבוד עם קבוצה שעולה בהרבה על שלו. נשאר רק לקבוע עובדה אחת בוודאות. אם על הקווים של צסק"א היה עומד אוברדוביץ' ולא איבקוביץ', גרשון היה בבעיה קשה מאוד לקראת הגמר.

2. דרק שארפ הוא השחקן המבוזבז בכל הזמנים, עכשיו זה כבר ברור. גדולים משארפ הגיעו לפיינל פור ולא מצאו שם את הידיים והרגליים (צריך להגיד קווין מגי, מקדונלד בפיינל פור הראשון עם מכבי, יאקה לקוביץ' רק אתמול...?). שארפ, שחקן מוגבל כעקרון, העלה את רמת המשחק שלו בכמה דרגות, חדר כאילו הוא אייברסון, שמר כאילו הוא בן וואלאס וקלע...טוב נו, קלע פשוט כאילו הוא שארפ. מפחיד לחשוב איזו קריירה יכולה היתה להיות לאיש הזה, אם לא היה משחק במכבי. מפחיד לחשוב איזו קריירה הוא עשה, במכבי. אחד מגדולי השחקנים של מכבי בכל הזמנים, בלי אבל ובלי אם, פשוט ענק.
אין לי מושג מה יהיה מחר בגמר, האמ.וי.פי שלי, אלא אם מאצ'אס יפתיע, הולך לשארפ.

3. טל בורשטיין הוכיח שהוא השחקן השני הכי מבוזבז במכבי. יש לטל הכל, את זה אנחנו יודעים. אתמול הוא הוכיח שיש לו גם ביצים ובעיקר כבוד. אוברדוביץ' בחר להשאיר אותו חופשי וטל העניש אותו התקפה אחר התקפה. שימי ריגר אמר ביום חמישי שבורשטיין חייב להוביל קבוצה. ביום שישי הוכח שזו הטרגדיה לא רק של טל אלא בעיקר של נבחרת ישראל. עם טל באוריינטציה של כוכב, נבחרת ישראל כבר היתה מתכוננת לאליפות אירופה, לא למשחקי ההישרדות. עם טל באורנטציה של סותם חורים, נבחרת ישראל צריכה ללכת ראש בראש מול הונגריה. טל נתן משחק חצי גמר עצום, משחק שרק העצים את הכאב והמחשבה על איזה כוכב ענק הוא יכול היה להיות אם מישהו היה נותן לו מפתחות בידיים.

4. שאראס הוא כמעט נון פאקטור במכבי. תהפכו את זה כמה שאתם רוצים, אבל שאראס נתן אתמול משחק סתמי לחלוטין. נכון, היו לו שני סלים גדולים. אבל ברמת העקרון מכבי מסתדרת מצויין גם בלי שאראס על המגרש. בורשטין ושארפ, עם הובלת כדור של פארקר, עושים את העבודה לא פחות טוב. למעשה מכבי נראית בדקות רבות טוב יותר בלי שאראס, מאשר עם שאראס. היתרון הגדול של שאראס הוא ה"אינטימדיישן שלו", ההגנה שהוא מושך אליו ומפנה את האחרים. יותר מזה, תנסו למצוא קורלציה בין משחקים טובים של שאראס למשחקים טובים של מכבי, או להיפך, ולא תמצאו. פשוט כי מכבי לא תלויה בשאראס, היא תלויה בפארקר וויצ'יץ'. בשנה הבאה, כנראה בלי שאראס, מכבי יכולים להיות רגועים. שומר גרוע ממנו, גם אם יחפשו בנרות, לא ימצאו. מתקיף אטרקטיבי ממנו אולי לא ימצאו, אבל שחקן התקפה סולידי, שבתוספת הגנה טובה יעמיד חבילה טובה משל שאראס, ימצאו במכבי די בקלות. אם ישכילו ביד אליהו לשמור על וויצי'ץ' ופארקר, השושלת מובטחת, גם אם שאראס ילך לגלות שהחיים באנ.בי.איי קשים יותר ממה שנדמה לך כשאתה משחק מול נבחרת ארה"ב...

5. משחק חצי הגמר השני, מעבר להיותו משחק כדורסל יפה נתן לנו הצצה על האירופי הטוב ביותר שמשחק באירופה היום. ארווידאס מצ'יאוסקאס שמו. מאצ'אס, בקיצור, הוא הדבר הכי קרוב היום לדרזן פטרוביץ זצ"ל. הוא אמנם לא מוביל כדור, אבל מעבר לכך מגוון התנועות שלו בתוספת היד האבסולוטית וביצי הבטון, ממצבים את הליטאי כגדול השחקנים המקומיים באירופה היום. בהתחשב בזה שפארקר הוא ממילא הרכז האמיתי של מכבי, הייתי בהחלט שוקל ייבוא של מאצ'אס לישראל, במקום שאראס. בהורדת אפקט הדאווין והעין העקומה, עוד יגלו במכבי שהתחליף עולה על רבו.

6. למען האמת בשלבים מסויימים של משחק חצי הגמר בין פאו למכבי, כאב לי הלב על אוברדוביץ. האיש פשוט מאמן חבורה של נגרים. מייק באטיסט הוא זר בינוני בקושי, פטריק פמרלינג גורם ליניב גרין להיראות כמו יד הזהב של אירופה ולוני באקסטר, הזר השני, לא רואה מגרש, מה שאומר הכל. כבר נכתב על כך בתחילת הטור, אבל העניין שווה הרחבה. דווקא דרך ההפסד, הוכיח אוברדוביץ איזה מאמן גדול הוא. אם פיני גרשון יחליט יום אחד לעזוב את מכבי וללכת לקבל משכורת ביורו, זלייקו אוברדוביץ הוא הראשון ששווה להוציא עליו את הדולרים. יעלה כמה שיעלה, דיל טוב מזה לא תמצאו באירופה, אפילו לא אצל מורן אטיאס...

7. משחקי חצי הגמר הבהירו סופית, למי שעדיין לא תפס, כמה מוגבלים המאמנים היוגוסלבים בהבאת אמריקאים טובים. בעוד שבמכבי שיחקו פארקר, שארפ ובאסטון, בשאר הקבוצות שמאומנות על ידי יוגוסלבים, שיחקו במקרה הטוב חבורה של אמריקאים בינוניים, ובמקרה הרע – בטאו – אפילו זה לא. במחשבה שנייה אולי זה עדיף. במקום להביא זרים כושלים נוסח אוברדוביץ, או לשלם הרבה יותר מדי כסף לשחקנים בינוניים כמו איבקוביץ, אולי עדיף ללכת על הנוסחה של איוונוביץ ופשוט למלא את הסגל בארגנטינאים, ליטאים ושחקנים מקומיים. כך או אחרת, אי אפשר היה להימנע מהמחשבה שבשכר שמשלמים למרקוס בראון, ג'י.אר הולדן, לוני באקסטר ומייק באטיסט, אפשר היה לבנות קבוצת ליגה ישראלית שתיתן פייט יפה למכבי בגמר הפלייאוף. פייט שעם כל הרצון הטוב, לא נזכה לראות השנה, לא בליגה שלנו.

8. אז מה יהיה בגמר? קשה מאוד להגיד. טאו אמנם שיחקו יפה, אבל בשביל להבין את הסיפור של צסק"א מספיק להסתכל על קו העונשין. שחקניו של איבקוביץ קלעו קצת למעלה משליש מהקליעות שלהם מהקו, מה שמסביר יותר מכל את המושג "עשו במכנסיים". הלחץ המפורסם שדובר עליו כל כך הרבה, עשה את שלו ובענק, וגרם לחברה של איבקוביץ לשבוק ברגע החשוב ביותר. חומר למחשבה לראשי צסק"א, שאולי היו עושים בשכל אם היו מוציאים אחדים מ – 20 מיליון הדולר שלהם על פסיכולוג טוב.
המסקנה ליום ראשון פשוטה, טאו אמנם קבוצה שיודעת לנצל מצבים, ובוודאי תגיע במומנטום חיובי לגמר, אבל מקצועית קשה להסיק מחצי הגמר שטאו קבוצה ענקית. בשורה התחתונה הכל בידיים של מכבי. משחק טוב של הגרשונים ושום שפן שאיוונוביץ ישלוף לא יעזור. תוסיפו למשוואה את הסיכוי שפארקר ייתן שני משחקים בינוניים ברצף, ותבינו למה כדאי לשים את הכסף שלכם על מכבי. אם יש משהו שיכול לשנות את הסיכויים זה יום דומיננטי של סקולה. סקולה לפעמים תופס ימים כאלה, העניין הוא שמול מכבי הוא לרוב נראה כמו חיקוי דהוי של פמרלינג. בקיצור, שימו את הכסף שלכם על פיני גרשון, שימו עין על סקולה ועל הטירוף של מאצ'אס שיכול להכריע משחקים בעצמו, ותקוו – בלי קשר לזהות האלופה – שההפרש לא יתקרב למספרים שראינו בגמר של שנה שעברה. במילים אחרות, מגיע לנו גמר טוב, תבלו!







כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
חמש הערות על עונת הכדורסל האחרונהפלייאוף עכשיוזמן חלוםאיש השנה שלי-צביקה שרףלזכרםריקי ריקיאכזבותמנפלאות האיגודתנו לחיות בשקטדוכן פלאפלוהמכונה עובדתצריכים שינוימבחן יותםבא מאהבהזמן החרושצאתך לשלוםדרוש שינויעדיין הכי טוביםתור הזהב



© כל הזכויות שמורות
cker();