נוסטלגיה לאומית - העולות הגדולות
שלומי פרי ,11/10/2007

עונה גדולה צפויה לנו בליגה הלאומית וככל הנראה גם שלוש עולות מצויינות. כשהווה כל כך נחמד, נעים להיזכר גם בעבר. הרבה עונות גדולות, קבוצות גדולות ושחקנים גדולים היו בלאומית ולפני כן בארצית, שבזמנו היתה הליגה השניה. נלך כ 35 שנים אחורה וננסה להזכיר לכם כמה מהקבוצות והשמות מפעם ועד היום.


71/72
ב 71/72 קבוצה גדולה של הפועל ירושלים העפילה לליגת העל בראשות יואל שטיינברג הקלעי, ישראל אמיר "ברלינסקי" האתלטי, ציון לוי השמאלי, אלי אילוז ואלכס שפירא, השומר הנהדר.
ירושלים פחות או יותר בסגל הזה החזיקה מעמד בליגה 5 עונות, ירדה, עלתה, שוב ירדה ורק ב 85/86 העפילה שוב לליגת העל ושם היא עד היום הזה.


72/73
עונה לאחר מכן ב 72/73 העפילה בפעם הראשונה לליגת העל אחת הקבוצות שהשאירו חותם גדול על ההיסטוריה של הכדורסל הישראלי, הפועל ר"ג. באותה עונת עליה שיחקו בקבוצה מיודענו אריה מליניאק כשלצידו סטיב קפלן, מי שהיה חמש שנים מלך הסלים של ליגת העל, אהרון צ'חנובסקי, שלמה בלום, שלמה חצבני ויגאל הוך.



73/74
ב 72/73 לאחר קריירה ארוכה במכבי ת"א הצטרף תנחום כהן מינץ לאליצור ת"א בליגה השניה, עונה לאחר מכן, ב 73/74 העלה הפנומן את הקבוצה לליגת העל, יחד עם בחור צעיר בשם יונתן זקס, אליצור ת"א החזיקה מעמד חמש עונות בליגה הראשונה, ירדה, עלתה מיד שוב, החזיקה מעמד עוד 3 עונות והתפרקה לה.


תנחום כהן מינץ


76/77
ב 76/77 נאבקו ביתר ת"א והפועל חולון ראש בראש העל העלייה לליגה הראשונה. ביתר היא זאת שזכתה בכרטיס העלייה ממש במחזור האחרון. ביתר ת"א החזיקה מעמד לא פחות מ 11 עונות רצופות בליגת העל, ירדה לשתי עונות, עלתה שוב לעוד שתי עונות בליגה הראשונה ובתחילת שנות ה 90 נעלמה לה. מי שהיה אחראי אז על העליה מהלאומית באותה עונה הם המאמן שחקן עמיקם ריקלין, עופר אשד האגדי, שי כספי, גדעון לקס, אבנר שם טוב, אהרון צ'חנובסקי שעלה גם עם הפועל ר"ג, ארבע עונות קודם לכן, וגם מני זולדן, אז ילד צעיר וקצת דוגמן, והיום מאמן מכבי ראש העין בארצית.


עופר אשד


77/78
לאחר שהפסידו לביתר ת"א את העליה עונה קודם לכן, הצליחו צעירי חולון להעפיל לליגה הראשונה בהדרכתו של פיני גרשון. ישראל אלימלך, ניב בוגין, אבי מאור, משה רייס, שמות שמעוררים צמרמורת אצל כל אוהד כדורסל חולוני. אלימלך, בוגין וגם מוטי דניאל שהצטרף אליהם, היו ראשי הכנופיה החולונית שהיתה הלהיט של הליגה בתחילת שנות ה 80. חולון החזיקה מעמד 23 עונות בליגת העל, ירדה ב 00/01 וחזרה שוב העונה.


ישראל אלימלך


78/89
שנה לאחר מכן החלה עוד שושלת שמחזיקה מעמד כבר 28 שנים בליגת העל ואף זכתה באליפות היסטורית ב 92/93. גליל עליון העפילה אז לליגת העל עם חבורה בראשות הצעיר ארז חזן והותיק יוצא מכבי ת"א, מיכה שוורץ, שעד לא מזמן פירשן בגלי צה"ל את משחקי הגליל.


ארז חזן


85/86
איתרע מזלה של הפועל ירושלים והיא סיימה פעמיים במקום הראשון בליגה השניה, אבל לא עלתה בשל הקפאת עליות, רק ב 85/86 הצליחה הקבוצה בהדרכת שימי ריגר ובכיכובם של גל קנז, מיקי ישראלי, משה רייס, עדי בן ארי, יוברט רוברטס ודן סמית המתאזרחים, איתן סלימי ועל הספסל ילד צעיר בשם אבשי שגב, שהיום החברה שלו, שגב ספורט, עושה סטטיסטיקה בכל מגרשי ליגת העל.
בשנים ההם הושלמה בניית אולם מלחה, שהחליף את אולם שטראוס המיתולוגי. אומרים שבניית אולם גדול הוא הצעד הראשון כדי להפוך לאימפריה, זה עבד אז בירושלים, הרבה שנים לאחר מכן זה עבד גם בנהריה.


87/88
עוד קבוצה שהעפילה לליגת העל ומאז תקעה יתד בליגה היא מכבי ראשון לציון של עונת 87/88. על הקווים המאמן המיתולוגי, מר כדורסל, יהושע רוזין ועל המגרש קבלן העליות רוני בוסאני (עלה גם עם מכבי דרום ועם מכבי קרית גת), יואל כהן, שחקן ליגה לאומית נהדר, ג'ון ויליס וסטיב קפלן האגדי שהשלים בהישג הזה את הקריירה הנהדרת שלו וסגר מעגל לאחר שהתחיל אותה בארץ עם עלייה לליגת העל 15 שנים קודם לכן.


רוני בוסני


90/91
אריק שיבק נחשב למומחה שבונה קבוצות מכלום ומעלה אותן מהליגה השניה לליגה הראשונה, הוא עשה את זה עם מכבי רעננה ועם הפועל ת"א, אבל הראשונה שלו היתה הפועל אילת. שיבק עבר דרומה ובנה שם אימפריה. הקבוצה עלתה ליגה עם שרון דרוקר, בילי מילר, משה אגמי, אייל חי, זוהר צימבליסט והאחים חנן וזוהר אלביליה. אילת שיחקה בליגת העל 8 עונות, כמה מהן מצויינות, אבל בסופו של דבר התפרקה בתחילת עונת 99/00.


אריק שיבק



91/92
ב 91/92 לאור הרחבת הליגה הראשונה עלו לא פחות מ 4 קבוצות לליגת העל: בני הרצליה, הפועל נהריה, הפועל גבעתיים והפועל גבת העמק.. נהריה שרדה שתי עונות וירדה שוב, ניפגש בה בהמשך, גבעתיים שרדה 3 עונות וירדה, לגבת העמק זו היתה העלייה הרביעית בשבע שנים, בשלוש הקודמות ירדה ישר, הפעם החזיקה מעמד 4 עונות ונעלמה לה. בני הרצליה נשארה עד היום בליגת העל והתמזגה עם מכבי רעננה לבני השרון.



93/94
ב 93/94 אנחנו התחלנו לעקוב אחרי סטטיסטיקה גם בליגה הלאומית ולתעד כל משחק ומשחק.
ומכאן נעקוב עם קצת פרטים נוספים. העולות באותה עונה היו הפועל חיפה ומכבי ירושלים. בחיפה היו אלה מיקי מיטרוביץ' שקלע 20.8 נק' למשחק, הזר לואל המילטון שקלע 19.5 אבל מי שהביא את הקבוצה לאן שהיא היו קרל נברסון, אילן ועקנין ואיתי פייגלין, בקבוצה גם שיחקו יריב גולד, ארז גולדשמידט והצעיר מיקי גורקה, היום עוזר מאמן בעירוני נהריה.
למכבי ירושלים היה אח אחד הזרים הטובים בהיסטוריה של הליגה, ברנרד דיי שקלע 26.8 נק' למשחק את המתאזרח בילי מילר, והירושלמים הצעירים אבנר סבן, אושיק בן עטר, ומוטי לוי
שתי אלה גברו על כמה אימפריות כמו מכבי חיפה של מורי סילבין, קרליס מוז'ניקס, בני מרכוס, אייל לייב וסטיב פנובקה, מכבי דרום ת"א בה שיחקו כזרים ג'ף קנט, מרטין מיורסאפ והצעירים אסף דותן, אלון שטיין, גל שוורץ (הבן של מיכה שוורץ מהגליל), עומר בארלי, ויקי רווח וזאב צ'יבוטרו, עוד נלחמה בצמרת מכבי קרית מוצקין של שרון דרוקר, רפעת חיידר ובחור צעיר ומבטיח בשם מאיר טפירו. מלך הסלים באותה היה עונה אחד בשם קווין ברדשאו שקלע 38.1 נק' למשחק כולל 100 נק' במשחק אחד. ללא ספק אחת העונות הגדולות של הלאומית.
מכבי ירושלים החזיקה מעמד שתי עונות בליגה הראשונה ונעלמה לה, הפועל חיפה ירדה כעבור עונה אחת חזרה ללאומית.


94/95
ב 94/95 עלתה הפועל צפת שהפתיעה את כולם בלאומית עם הזרים הנהדרים איבו נאקיץ (27.0 נק' למשחק) ופרד לואיס, עם יניב וייצמן, היום מאמן לב השרון, אורי שחם הצלף ובחור צעיר שרק השתחרר מהסיירת, ברק פלג. צפת שיחקה עונה אחת בליגת העל ובאמצע העונה השניה התפרקה.
מה שכן בצפת תמיד ידעו לבחור זרים נהדרים, פלדג'ר הוא דוגמה אחת, דארט בויד דוגמה שניה ונאקיץ' עד היום לא מבין איך הגיע לצפת.


ברק פלג


95/96
ההצלחה השניה של אריק שיבק הגיעה ב 95/96 עם מכבי רעננה. עם תקציב ענק יחסית לקבוצה בלאומית הביאה רעננה שני זרים של ליגת העל: פול תומפסון ומרק בריסקר, שיחד קלעו 46.6 נק' למשחק . יחד איתם משה אגמי המצוין, איציק כהן, אשר לוי, עוד ויגודמן והילדים עמית בן דוד וניב ברג. למרות שני הזרים המצויינים רעננה עלתה עם מאזן 8-18 בלבד, לא קל היה אז בלאומית. במקום השני סיימה גבעת שמואל עם מאזן 9-17 וגם לה היה צמד זרים איכותי: ויליאם דיוויס וג'ק ג'נינגס. (51.8 נק' למשחק ביחד) יחד איתם יואל כהן הוותיק, ערן ברגשטיין והרכז אורי רבין. מלך הסלים של הליגה באותה עונה, לא תאמינו, היה דיוויד אנקראם, זוכרים אותו ? שחקן מכבי ת"א לשעבר שהגיע עד ללאומית, שיחק במדי הפועל חיפה וסיים את העונה עם 36.7 נק' למשחק אבל השיג עם קבוצתו רק 8 נצחונות בכל העונה. רעננה היתה לאחת הקבוצות הטובות בליגה בשנים שלאחר מכן עד שהתמזגה עם בני הרצליה. גבעת שמואל החזיקה מעמד 3 עונות, ירדה, עלתה שוב, וגם היום היא בלאומית ומשמשת כפייבוריטית התורנית לעלות ליגה.


מרק בריסקר



96/97
ב 96/97 מכבי נתניה של רובי בלינקו זכתה באליפות הלאומית עם מאזן 3-19 מרשים. הזרים היו ג'ראלד וויליאמס הנהדר (24.4 נק' למשחק), דיוויד קולברט והישראלים הבולטים היו משה אגמי (עליה שלישית אחרי אילת ורעננה, יניב וייצמן, הילד אילן קדוש, והצעיר הנצחי דורון קרמר.
במקום השני סיימה מכבי קרית מוצקין עם סגל מרשים עוד יותר אפילו: הזרים מתיו גרין וג'רמיין גאייס שבשנים האחרונות מככב בליגה הצרפתית הראשונה, שרון אברהמי בעמדת הרכז, ולצידו אילן נניקשווילי, איציק כהן, ג'קי דוד שכבר אז היה ותיק והילד המוכשר אלעד ענבר, מוצקין סיימה עם מאזן 5-17. מלך הסלים היה אייזט ביוקנן מהפועל גבעתיים עם 35.8 נק' למשחק.
שתי העולות, נתניה ומוצקין ירדו לאחר עונה אחת בלבד בליגת העל.


דורון קרמר


97/98
הפועל ת"א שירדה עונה קודם לכן מליגת העל העמידה את אחד הסגלים היותר מרשימים אי פעם בליגת העל, קרטיס מקנטס בעמדת הרכז (20.6 נק' למשחק) ולצידו קווין ברדשאו, אורי להב (17.2 נק' למשחק), שמעון אמסלם, גילי מוסינזון, יואב בר ויריב רוקני. הפועל עלתה מהמקום הראשון עם 5-21.
במקום השני סיימה מכבי חיפה עם מאזן 7-19. הזרים די אלמונים: דרל בטלס ורג'י פול, הישראלים היו קובי שפירא, יניב כהן, אורי גרינוולד, אייל לייב ועקיב איטח. מלך הסלים היה דארט בויד ז"ל שקלע במדי הפועל צפת 31.7 נק' למשחק. הפועל ת"א ירדה שוב אחרי עונה אחת, מכבי חיפה החזיקה מעמד קצת יותר אבל אחרי שכבר ירדה לארצית, היא היום פייבוריטית לעלות שוב לליגת העל


קרטיס מקנטס


98/99
הפועל חיפה בנסיון לחזור לימיה הגדולים הביאה את הצמד דארט בויד וג'סי סולטרס, יחד עם הבוסמן אדיס בזיראגיץ', (כן היו פעם בוסמנים גם בלאומית), אבי מצליח, עמית גינזבורג, אלעד ענבר,יוסי דדון, כריס שבת וקדמיאל שפרינגר היתה פשוט מעל הליגה וסיימה עם מאזן 3-23, ארבע נקודות מעל המקום השני כשהיא גם מעפילה לחצי גמר גביע המדינה.
במקום השני סיימה מכבי קרית מוצקין שנאבקה עם נתניה על העלייה ויכלה לה בזכות צמד אגדות הלאומית : טיק רוג'רס וג'ק ג'נינגס (מלך הסלים באותה עונה עם 27.0 נק' למשחק), הבוסמן סמיר סליסקוביץ', וסגל ישראלי מצוין: גלעד שמחוני, יריב רוקני, אור איתן הצעיר, אבי קטן וגם מתאזרח בשם ויטאלי אוסנקו.
הפועל חיפה נשארה בליגת העל שתי עונות וירדה שוב, מוצקין עשתה שוב גיחה של עונה אחת בליגת העל וחזרה ללאומית, מישהו יודע באיזה ליגה היא היום ?


דארט בויד ז"ל


99/00
תנחשו כמה עולות היו בעונה הזאת מהלאומית ? לא פחות מ 6 עולות, מה שהפך את הליגה לקצת פחות מעניינת, ומי סיימה במקום השמיני ולא עלתה ? הפועל ת"א
אלופת הליגה היתה גבעת שמואל שיחד עם אשקלון וקרית אתא, סיימו שלושתן עם מאזן 4-16.
מלך הסלים היה ג'ייסון מקטשן מצפת עם 24.2 נק' למשחק.
גבעת שמואל הסתמכה על הצמד טיק את ג'ק, על הבוסמן שיין קליין רומינסקי, ועל אורי להב, מוטי בן בסט ודרור חג'ג' (11.1 נק' למשחק), לאשקלון היה דארט בויד, ג'יי אדוארדס מאינדיאנה של בובי נייט, קווין ברדשאו, תומר קרני , דמייאן בורשטיין, אשר לוי ואבי סוכר. קרית אתא הציגה את אריק קמפבל הנהדר, ולצידו את דני נוריס, אור איתן, אנדרי זלינבאבא, שרון אברהמי וג'רי סיימון


טיק רוג'רס


00/01
ב 00/01 אף קבוצה לא עלתה לליגת העל, בליגת העל היו באותה עונה 16 קבוצות, מתוך מחשבה ש 10 בלבד יישארו בליגה בעונה שלאחר מכן. בלאומית היו 8 קבוצות בלבד ומי שסיימה במקום הראשון היתה הפועל לב השרון עם ג'רון רוברטס (26.5 נק' למשחק, סגן מלך הסלים), דוויט וולטון, יניב וייצמן, דורון קרמר, אבי מצליח, תומר חולי ומושון יעקוסי. המאמן כמובן רובי בלינקו.. מלך הסלים היה שוב אייזט ביוקנן עם 26.9 נק' במדי אשדוד.


ג'רון רוברטס


01/02
אחרי שלוש שנים של כשלונות להעפיל לליגת העל נקרא אריק שיבק לבנות מחדש את הפועל ת"א, הוא בנה את הסגל הכי טוב שאי פעם שיחק בליגה הלאומית : הזר היה דארט בויד ולצידו הישראלים: אורי כהן מינץ, אלון שטיין, ישראל שיינפלד, גיא גודס, דרור חג'ג', תומר אטלס, יואב בר, ערן יצחק ושמעון אמסלם, קבוצת ליגת על לגיטימית שסיימה את הלאומית עם מאזן כמעט מושלם של 1-25 (הפסד בודד לנהריה, דווקא באוסישקין)
במקום השני עם מאזן 5-21 סיימה עירוני נהריה בראשות אדריאן פלדג'ר הגדול, שסיים גם כמלך הסלים של הליגה עם 26.3 נק' למשחק. לצידו של פלדג'ר שיחקו עמית בן דוד (14.7 נק' למשחק), אורן בן חמו, עמית שחם, יוסי דדון, אורי קוקיה, ליאור שגב ואמיר שרון.
מי שנאבקה עם נהריה על המקום השני היתה מכבי פ"ת של טיק רוג'רס וירון להט שלא עלתה בגלל הפסד ביתי 88-89 לנהריה.
מה שקרה להפועל ת"א כולנו יודעים, עונה אחת מדהימה בה הגיעה עד גמר הפלייאוף ולאחר מכן נפילה עד לליגה הארצית היום. נהריה הגיעה שנה לאחר העלייה עד לגמר הפלייאוף ועד היום היא גורם משמעותי בליגת העל.


דרור חג'ג'



02/03
אליצור אשקלון פתחה את עונת 02/03 עם שני הפסדים למכבי ראש העין ומכבי חדרה אבל אז הגיעו 11 נצחונות רצופים ואשקלון העפילו בסיום העונה לליגת העל כשבהרכבה דארט בויד, אבי סוכר, קווין ברדשאו, דור הופמן ועדי רחמים. אשקלון ניצחה בחצי גמר הפלייאוף את מכבי קרית ביאליק, לאחר המשחק השני בסדרה נהרג דארט בויד בדרכו חזרה למרכז הארץ בתאונת דרכים.
עוד עלתה בעונה עונה מכבי פ"ת שניצחה בחצי גמר הפלייאוף את עפולה/גלבוע. בפ"ת שיחקו ג'ק ג'נינגס, ניר גלאון, ירון להט, מאיר בר-דוד ועופר גולדברג. פ"ת ויתרה על העלייה אבל עשתה זאת שוב עונה לאחר מכן.


אבי סוכר



03/04
כולם חשבו שהפועל חולון תעפיל לליגת העל אבל למכבי פ"ת היו תוכניות אחרות ובחצי גמר הפלייאוף גברה על חולון 1-3 למרות שהביתיות היתה של החולונים. בפתח תקוה שיחקו אז דיימון פטרסון, עדי פרג, עופר גולדברג, ליאור לוי ודימה קורבינקוב. הפעם פתח-תקוה מימשה את זכותה, עלתה לליגת העל אבל ירדה אחרי עונה אחת, והיום היא כבר בליגה א'
יחד עם פתח-תקוה העפילה אליצור קרית אתא שניצחה את רמלה בחצי גמר הפלייאוף 0-3 חלק. בקרית אתא שיחקו צ'רלס גוסה, אבי נניקשווילי, שמוליק ברנר ואסף הררי, קרית אתא החליטה בסופו של דבר לוותר על הכרטיס לליגת העל.


דיימון פטרסון


04/05
מכבי רמת-גן שירדה ללאומית, עונה קודם לכן, היתה מהירה וחדה ולא שיחקה משחקים במטרה לחזור כמה שיותר מהר לליגת העל, יחד איתה העפילה אולי העולה המפתיעה ביותר בשנים האחרונות. מ.ס רמת אפעל שגם זכתה באליפות הליגה לאחר נצחון בגמר על ר"ג
באפעל שיחקו דיימון פטרסון, אלדד דייגי, ירון להט, עופר גולדברג, גלעד מאור ומוריס היימן.
בר"ג שיחקו טיק רוג'רס, ג'ו דאוסן, עדי רחמים, שחר גולן, דור הופמן, מאיר בר-דוד, ליאור לוי ואלישי כדיר.
העליה עשתה רק רע לרמת אפעל שויתרה על מקומה בליגת העל ונעלמה ממפת הכדורסל מהר מאוד, ר"ג חזרה למקומה הטבעי בליגת העל ושומרת עליו בעקשנות בשנים האחרונות.


ירון להט



05/06
הפועל חולון בעונה גדולה מסיימת את הליגה במקום הראשון, מנצחת בסדרת הגמר את עפולה/גלבוע ועולה לליגת העל, אלא שמיקי דורסמן מחליט לוותר על העליה ועפולה/גלבוע עולה לליגת העל
בחולון נזכיר את אילן ברקוביץ' ועדי פרג, בגלבוע/עפולה את גוני יזרעאלי בעונת הפריצה שלו, גור פורת ויוסי דדון.


עדי פרג


06/07
חולוניה עושה עוד עונה גדולה, טוני וושהאם מוביל אותה חזרה לליגת העל בסטייל. סדרת פלייאוף עיקשת מול הפועל באר-שבע מסתיימת בנצחון חולוני שהפעם לא מוותרת על הכרטיס לליגת העל.













כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
ילדי מפתחפיינל פור הנוער - ארבע הערות10 הפנים החדשות בלאומיתארבע הגדולותיש עתיד !משפטים ממלחה"צעד וחצי" בפטרולעם הפנים למערבערב טוב לך אוהד הפועל חולוןחריש עמוק 2 - פלייאוף הנוער יוצא לדרךחריש עמוק 2 - תגובת האיגוד 2דבר המערכת: מדיניות הענישה הקלה ממשיכהמספר חזק: טפירו - הדלקת נגד הרצףהשופטים ניצחו לירושלים את המשחקשינויים בחוקה - הסבריםחריש עמוק מיוחדלמה לעזאזל אני עושה את זהחריש עמוק - נזכרים בקאופמןרשמים מהגמריםדבר המערכת: הכל על הכתפיים של באר-שבע ור"גאיזה משחקרמת-גן 83 - עפולה 87: גלריית תמונותדבר המערכת: בנות של כדורגלניםדבר המערכת: בעקבות בארקלידבר המערכת: יודעים לקפוץ, אבל לא לקלועקיץ חורפיסיפורו של המחנה הקצר בעולםשניים משלנולא להיות רק תפאורהחוזר לחולוניההתסריט הכי הזויקדחת אפריל ב"ספסל"קליפורניה בידינודבר המערכת: הבו לנו אליפותלא כואב הלבזכאי ורע לובראש של פיניעל העיוורוןליגת העל מתחילה היוםכל כלי כליאיש השנה של שלומיאיזה הבדלהאנשים של האליפותיומן מסע – פרק ראשון – נוסעים לבלגרדגעגועים לימים טוביםהבמה שלכםקריזה - פרק ג'חוויות ורשמים מחצי גמר הגביעקריזה - פרק שניקריזה - חלק ראשוןבושות מהעונשיןתנו לו לאמן



© כל הזכויות שמורות
cker();