חריש עמוק: זה באמת משנה?
יואב חריש ,31/05/2007

ביקשנו מיואב חריש טור על גמר הפיינל פור, ומה שיצא זה מסע נוסטלגי לפלייאופים של פעם בכיכוב הפועל ר"ג, פנייה נרגשת לשמעון מזרחי, זעם על השיטה הנוכחית וגם כמה הצעות ייעול.

משחק הגמר בין האלופה הנצחית לסגנית של שנות האלפיים והפרייארית התורנית במרדף חסר הסיכוי לשבור את המונופול, מצא את הכותרות הרגילות לתקופה זו של השנה בעיתוני הספורט. פתאום הכדורסל בתמונות, בעמודים הראשונים ובהרחבה. כמו רבים, גם הם מקווים לנפילת האימפריה הצהובה כדי לחגוג ולספר לכולם על האסון הגדול שקרה, על עריפת הראשים שתהיה ועל התקווה החדשה של הכדורסל בישראל. צר לי לאכזב רבים, אבל גם אם מכבי יפסידו להפועל ירושלים, הם יהיו עדיין רחוקים מהתרסקות והכדורסל יהיה רחוק מתקוות חדשות.

אני רוצה להחזיר אתכם שנים רבות אחורה, לתקופה שזה עוד באמת שינה ובעיקר עניין. אי שם, בשנות ה-80 (בשנות ה-70 כתוב שגם היה צמוד ומעניין אבל עדיין הייתי בגן...), היו משחקים אמיתיים על האליפות! הפועל ר"ג הייתה היריבה העיקרית על האליפות, אבל הנקודה החשובה היא שהמאבק על האליפות היה שווה משהו - הופעה בגביע אירופה לאלופות. מכבי ת"א והפועל ר"ג נלחמו אחת בשנייה בטירוף, רק בשביל ההופעה במפעל הבכיר של אירופה, שמן הסתם נתן הכנסות רבות מהמשחקים, מהטלויזיה וכו'. בשנים האלה, תאמינו או לא, היה נדמה כי מכבי יזכו בגביע אירופה אבל יפסידו את האליפות בארץ, ואז הם לא היו משחקים בשנה שלאחר מכן בגביע אירופה לאלופות!

משחקי הגמר סל בין הקבוצות היו מורטי עצבים, וגם אם אוהדי מכבי לא יודו בזה בפה מלא, הם פחדו מהפועל ר"ג בכל משחק ונשמו לרווחה אחרי כל ניצחון. את שאגות הקהל אחרי כל ניצחון - "או, אה, מה קרה, ר"ג אכלה אותה" - אני עדיין זוכר ושומע בחלק מהבקרים כשאני מתעורר מהסיוט הרגיל... נוסיף לכך את המשחקים הצמודים בדרבי, מול אליצור נתניה, הפועל חיפה והפועל חולון, ופשוט היה מעניין. נכון שמכבי ניצחו כל הזמן, לטענתם בצורה הוגנת, לטענת כל אלה שמסרבים להכיר בכך באמצעות לחץ על השופטים, קניית שחקנים בכירים של היריבות לפני המשחקים ביניהן לכאורה וכיו"ב, אבל תמיד הייתה תחושה שאפשר לנצח אותם ושלניצחון תהיה משמעות.

ואז הגיעו שנות ה-90 הראשונות, משחקי הפלייאוף הנהדרים בין מכבי להפועל ובין מכבי לגליל. בשנת 1993, השנה שנחשבה לשנת התקומה של המשיח לאחר הפסדה של מכבי, זכתה קבוצת גליל עליון באליפות אחרי שתי סדרות נהדרות מול מכבי והפועל. הפרס - השתתפות במפעל הבכיר באירופה! באותה עונה, למי שלא זוכר, התקיים הפיינל פור של אירופה בת"א, באולם יד אליהו, ומכבי כלל לא השתתפה במפעל! גליל נכשלו באירופה באותה עונה בגדול, מכבי חזרה לזכות באליפות (עד עצם היום הזה) ולשלוט גם באירופה. לקראת סיום האלף זכינו לעוד עדנה בדמות סדרה מצוינת בין הפועל ירושלים למכבי ת"א, כשיתרון הביתיות היה של ירושלים (הם סיימו במקום הראשון בתום העונה הסדירה), דבר שלא קרה מאז. בגלל כל מיני סיבות מכבי ניצחו את הסדרה וזכו שוב באליפות.

מאז ועד היום, ויסלחו לי כל האדומים לגבי העונה עם אדלשטיין שהפועל ת"א ניצחו פעמיים את מכבי בפלייאוף העליון, מכבי לא עמדה במבחן רציני. ניצחונות חלקים בסדרות קלילות העמידו את נושא הסדרות בסימן שאלה אחד גדול. איך אפשר לקחת אליפות במס' משחקים מקבוצה אחת שרק מתחזקת? באותו זמן אירופה חולקה לשתי ליגות ראשיות, עד שאוחדה שוב תחת היורוליג אך בהבדל אחד גדול מאוד: היורוליג הפכה להיות מעין ליגת ה-NBA של אירופה, כלומר לא גביע אירופה לאלופות אלא הקבוצות הבכירות קונות את מקומן לשלוש שנים ואז גם אם יפסידו את האליפות או ירדו ליגה, עדיין ישחקו בליגה האירופית הבכירה. במצב שנוצר מכבי ישחקו ביורוליג עד שיחליטו אחרת. עד כאן זה עוד נסבל, אבל שאף קבוצה ישראלית אחרת לא תכנס למפעל זו השערורייה הענקית!

לפני מס' שנים הייתה להפועל ירושלים הזדמנות פז להיכנס לליגה הזו בדרך היחידה שקיימת היום- זכייה בגביע יול"ב. הויתור שלהם כואב לי עד היום ואני בכלל לא אוהד ירושלים. אני זוכר שלא היה להם אולם מתאים והם היו נאלצים לשחק ביד אליהו (אם שמעון היה מאשר להם...), שהעלויות היו גבוהות מאוד וזה היה מקשה עליהם מאוד (לא רצו להיכנס להרפתקה שתגרום לקריסת המערכת כמו קבוצות רבות לפניה), אבל בעידן הנוכחי זו הייתה ההזדמנות היחידה שלהם לעלות רמה ולהפיח תקוות בכדורסל הישראלי. העובדה שהם ויתרו על ההשתתפות היא כמעט בלתי נסלחת, שכן מכבי תמיד יגידו שכשהייתה לקבוצה הזדמנות היא ויתרה - ובזה הם צודקים.

אז החליטו שחייבים לקחת ממכבי את האליפות בכל מחיר וקבעו שהליגה תוכרע בפיינל פור, כמו ביורוליג ובמכללות בארה"ב. אני לא בקיא במאת האחוזים במה שקורה באירופה, אבל למיטב ידיעתי ברוב הליגות אם לא בכולן יש סדרות פלייאוף, חלקן הטוב מ-3, חלקן הטוב מ-5 ואפילו הטוב מ-7. מכבי מתנגדים בצדק לשיטת הפיינל פור, שכן איך ייתכן שבמשחק אחד ניתן יהיה להדיח אותם אחרי שליטה מוחלטת בעונה שלמה. פציעה, מחלה, הרחקה, סתם היעדרות או נפילה מקצועית במשחק אחד עלולים לעלות להם בכתר. מוזר שאותן טענות ממש לא הועלו ע"י מכבי ביורוליג והם קיבלו בשמחה ובסיפוק את אותה שיטה ממש. לומר שהם לא יכולים לגרום ליורוליג לשנות את השיטה יכול להיכנס לצמרת הבדיחות הטובות אי פעם.

המשחק הערב אולי מוגדר כמשחק על האליפות, אבל הוא בסה"כ גמר גביע המדינה השני העונה. משחק אחד מתאים לקבוע מחזיקת גביע ונועד לתת לקטנות להפתיע את הגדולות. אליפות קובעים בסדרה ונותנים יתרון לקבוצה שעבדה קשה כל השנה- על זה אין בכלל ויכוח! הבעיה שהכדורסל זקוק עפ"י רבים לאלופה חדשה. באמת? זה קשקוש אחד גדול! האלופה תמשיך לקרטע אחרי מכבי כל עוד לא תזכה להשתתף כמוה במפעל האירופי הבכיר ואפילו תנשל אותה משם לאותה עונה. מכיוון שמצב זה לא יקרה, ומכבי ימשיכו ביורוליג עד מתי שירצו, יש לטעמי שלושה דברים ראשוניים שחייבים לקרות כדי להתחיל ולשקם את הענף ולהפוך אותו שוב למעניין:
1. שמעון מזרחי חייב לגשת לראשי היורוליג ולומר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים- "אם אין עוד נציגה ישראלית ביורוליג החל מהעונה הבאה מכבי ת"א פורשת מהיורוליג". מ"מ יו"ר איגוד הכדורסל מתוקף תפקידו לעזור לכדורסל הישראלי וזה אומר להכניס קבוצה נוספת ליורוליג, שהרי ברור שזה יעזור לכדורסל שלנו. אבנר קופל, יו"ר המנהלת, בתשובה לשאלה מיהו האיש החזק ביותר בכדורסל הישראלי ענה בטלויזיה בלי למצמץ או להסס ובביטחון מלא- שמעון מזרחי. לא ירמי אולמרט, יו"ר איגוד הכדורסל, לא אבנר קופל, יו"ר מנהלת ליגת העל, אלא שמעון מזרחי. התשובה הייתה כנה, אמיתית וכנראה גם נכונה, אז הגיע הזמן ששמעון ייגש ליורוליג ויכניס נציגה שנייה למפעל. ואם אתם חושבים שהיורוליג יסרבו וייקחו סיכון שמכבי לא יהיו בליגה, אתם יותר מצחיקים מג'יי לנו (הערת המערכת: ג'יי לנו, מר חריש, זה מה שמצחיק אותך? מצבך חמור משחשבנו...)

2. קביעה תקנונית ברורה שאינה משתמעת לשתי פנים, שקבוצה שירדה ליגה לא תשחק בעונה הבאה באותה הליגה! גם אם אין קבוצות ואף אחת לא תרצה לעלות, אין כזה דבר שקבוצה ירדה ליגה ואין לזה משמעות. זה מבזה את התחרותיות והספורטיביות ומוציא את העוקץ והעניין מהמאבקים שאמורים להיות צמודים ומרתקים.

3. החזרה מיידית של שיטת הסדרות לקביעת אלופת המדינה, את שיטת הנוקאאוט תשאירו לגביע. חוששים מחוסר עניין? תתחילו בסדרה של הטוב מ-3, אבל אל תדפקו קבוצה שעבדה קשה כל העונה! חייבת להיות להם אפשרות לתקן נפילה אחת מקרית שלהם. אין לטעם לקיים מפעלים כפולים (פעמיים גביע) רק כדי שמכבי לא יזכו באליפות.

ובמידה ושמעון "לא יצליח" לצרף עוד נציגה ישראלית ליורוליג, יש לבצע פעולה בסיסית אחת:

הורדת מס' הזרים לשניים בלבד! לא מעניין אותי מה יש למכבי באירופה כי זו ליגה נפרדת שלא קשורה בשום צורה לליגה הישראלית. אם מכבי רוצים להיות שם לבדם, אני אטפח את הליגה שלי, את השחקן שלי ואת הנבחרות שלי. אם מכבי רוצים הם יכולים להחזיק גם עשרה זרים, אבל במשחקי הליגה בישראל משחקים רק שני זרים! יותר זרים איכותיים, יותר כסף לשחקן הישראלי ופחות בזבוזים להנהלות, זה הרבה יותר חשוב ממעמדה של מכבי בליגה סגורה באירופה, ויסלחו לי כל אוהדי ואנשי מכבי.

אני מניח שאני כותב דברים שהמון אנשים מרגישים, חלקם אוהדי מכבי שרופים, אבל כולם נמנעים או מתביישים לומר זאת, אולי מחשש לזעמו של היו"ר. אני עייפתי מכל השטויות, פשוט רוצה לראות תחרות שווה. אם מכבי עדיין יזכו אחרי עוד 40 שנה אז כנראה שהם באמת הכי טובים ושאנחנו עם סגולה. בשום מקום בעולם אין מצב שאותה קבוצה זוכה באליפות כ"כ הרבה שנים ומהווה בעצם מונופול בענף. יש לנו הזדמנות לשנות את זה, אני קורא מכאן לשמעון מזרחי, ויש עוד מאות אלפי אנשים מאחורי - שלח עוד נציגה ליורוליג ואם הם לא מסכימים אז תפרוש מהליגה ותראה שאכפת לך מאיתנו. אני יודע שאף אחד לא אמר את בפומבי אבל באמת שהגיע הזמן. יש עוד המון דברים שצריך לעשות, אבל כל עוד הדברים האלה לא נעשים ולא מוצהרים בריש גלי, אני חייב לתהות לגבי מחויבותם האמיתית של כל האנשים שהוזכרו כלפי הכדורסל הישראלי.

ולסיום אני שואל באמת ברצינות, בלי ציניות או זלזול, זה באמת משנה מי תנצח?

נ.ב. בחצי הגמר מכבי נראו רע, ירושלים נראו מצוין- ואחרי שפגעתי כמעט במדויק בשתי התחזיות של חצי הגמר (איפה כל הגאונים שידעו להקניט אותי כשטעיתי בגמר הנוער) התחזית היא בכל זאת מכבי בפלוס 15.






כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
חריש עמוק: מה שווה טקטיקה בלי בוקסאאוט?חריש עמוק: טוב רכז ישראלי מסקורר זרחריש עמוק: ניצחונות זה מדבקחריש עמוק - פירוק לגורמיםחריש עמוק: נגמר לפני שהתחילחריש עמוק חוזר - דבר לא השתנהיש ריח מוזר באווירחריש עמוק 4 - לקראת אליפות אירופה לנוערחריש עמוק 4- גברים אחד-אחדחריש עמוק 4 - לקראת גמר הנוערחריש עמוק 4 - פיינל פור הנוערחריש עמוק 4- ראשל"צ בגליל למשחק הגומליןחריש עמוק 4- גליל לוקחים את הראשון בראשון ערב הגמרים - הסיפור שאינו נגמרחריש עמוק 4 - גבעתיים הבטיחה את ההישארות חריש עמוק 4 - החתול שמר על השמנתחריש עמוק 4- הגוף גבר על הנפשחריש עמוק - פתיחת ליגת העלחריש עמוק 4 - ההתקפה המרשימה של יהודחריש עמוק 4- מטרו מנצחים את זיו ומרקסחריש עמוק 4 - הגומלין גם של ק"שחריש עמוק 3 - לקראת גמר הפיינל פורחריש עמוק 3: לקראת מכבי - גלילחריש עמוק 3- גמר במעמד צד אחדחריש עמוק 3 - הערב גמר הנוערחריש עמוק 3- לקראת פיינל פור הנועררעיון שראוי להימדד לאורך זמןחריש עמוק 3- המהפך המדהים של רעננהחריש עמוק 3 - ערב הגביעים ותוספות קטנותחריש עמוק 3- האיגוד דאג לספורטיביותחריש עמוק 3- הנקמה של בנימינהחריש עמוק 3 - מכבי מעפילה לגמרחריש עמוק 3- לקראת הגומלין של קרב הענקיםחריש עמוק 3- אכזבה מקרב הענקים הראשוןחריש עמוק 3 - קרב הענקים הראשוןחריש עמוק 3 - הגמר החשוב באמתחריש עמוק 3- ימי בנימינה נבלמוחריש עמוק 3- ניצחון כפול לר"ג על חולוןחריש עמוק 3 - מכבי פעם שלישיתחריש עמוק 3 - דרבי ראשל"צי מרתקחריש עמוק 3- ועדת המשמעת של משרד החינוךחריש עמוק 3- סיכום הסיבוב הראשוןחריש עמוק 3- מחזור אחרון של הסיבוב הראשון חריש עמוק 3 - המשך הגביע והדרביחריש עמוק 3 - משחקי עונה בגביעחריש עמוק 3 - חולון לראשונהחריש עמוק 3 - חיפה מנצחת בנתניהחריש עמוק 3 - ההצלחות של ראשל"צ וכפ"סחריש עמוק 3 - יומנם של טישמן ובוכמןחריש עמוק 3- הגדולות שרדו את המוקשיםחריש עמוק 3 - צהוב שולטחריש עמוק 3 - הרצליה וגבעתיים מרשימותחריש עמוק 3- הדר יוסף לא האיר פנים לראשוןחריש עמוק - פתיחת ליגת העלחריש עמוק 3 - סיבוב ראשון בגביע המדינה לנוערחריש עמוק 3 - עונה חדשה בפתחחריש עמוק 2: סיכום נבחרת הנוערחריש עמוק 2- נבחרת הנוער מתחילהחריש עמוק 2- נבחרת הנוער- ההתחלה- חלק ב'חריש עמוק בקיץ - מחנה אימונים אישייםחריש עמוק 2 - נבחרת הנוער - ההתחלהחריש עמוק 2 - אולסטאר נוער 2008חריש עמוק - לקראת הגמרחריש עמוק - חולון נגד נהריה"חריש עמוק" - לקראת מכבי נגד בני השרוןחריש עמוק 2- עוד הר הוליד עכברחריש עמוק 2 - היכונו לגמר הגדולחריש עמוק 2 - מכבי בעוד גמרחריש עמוק 2 - ירושלים בגמרחריש עמוק 2 - ר"ג מול ירושליםחריש עמוק 2 - מכבי מול גבעתייםחריש עמוק 2 - סיכום עונת הנוערחריש עמוק 2- הפייטרים מהעמק נכנעוחריש על הלאומית- קצת משחק והרבה צעיריםחריש על הלאומית - שתי קושיותחריש על הלאומית - יבנה וחיפה הולכות למשחק שלישיחריש על הלאומית - הגארדים הכריעוחריש על הלאומית - שתי קושיותחריש עמוק 2 - גבעתיים בפיינל פורחריש עמוק - לקראת משחק 2 בגבעתייםחריש על הלאומית - מי שצריך יותרחריש עמוק 2 - שוב הדרום שולט ?חריש עמוק 2 - סיכום ערב הגמריםחריש עמוק 2 - מפתחות לגמר הנוערחריש עמוק2 - המסורת של חולון ניצחהחריש על הלאומית: אפילו לא אימוןחריש עמוק 2 - ביקור בקרית טבעוןחריש עמוק2 - סיכום שוויצרירידה לצורך עלייה?חריש על הלאומית - האור והלהטחריש עמוק 2 - רעננה מחוץ לפלייאוףחריש על הלאומית - עוד נצחון כזה ואבדנוחריש עמוק 2 - קל בנתניה, קשה בפלייאוףחריש על הלאומית - השליטה של נתניהחריש עמוק 2: כשעופר פגש את מרדכיחריש עמוק - ירושלים ניצחה בת"אחריש עמוק - הגיע הזמן לירושליםחריש עמוק: על פספוסים ואיזוריותחריש עמוק 2 - איפה ההגנה ?חריש עמוק 2 - מראשון לרחובותחריש עמוק 2: משחק העונהחריש עמוק 2 : הפסד ראשון לרמת-גןחריש עמוק 2 - גמר בתי הספרחריש עמוק 2 - זמן מצ'אפחריש עמוק 2 - הדרבי של עירוני ט'חריש עמוק 2 - פיינל פור בתי הספרחריש עמוק 2 - היה גם משחקחריש עמוק 2 - דיווח משדה הקרבחריש עמוק מסכם סיבובחריש עמוק 2 - הפשטות גברה על התחכוםחריש עמוק 2 - הפלישה לנהלל חריש עמוק 2 - דרבי שרוניחריש עמוק 2 - הצגה ראשונה טובה, הצגה שניה פחותחריש עמוק 2 - לגביע טור משלוחריש עמוק - רעננה מול גלילחריש עמוק - הרכבת מהעמק והקטר מהרצליהחריש עמוק 2 - צריך לדעת לקבל מתנותחריש עמוק 2: גבעתיים הביסה בראשוןחריש עמוק 2 - ר"ג מושלמת בראשון לציוןחריש עמוק 2 - שלושה משחקים במחזור אחדחריש עמוק - לקראת העונהחריש עמוק - חשיפה לצפון כפול שתייםחריש עמוק חולהחריש עמוק 2 יוצא לדרךחריש עמוק: לקראת ירושלים - בני השרוןחריש עמוק: לקראת מכבי - גלילחריש עמוק - והפעם טור רגוע במיוחדחריש עמוק: רשמי גמר הנוערחריש עמוק: לקראת גמר הנוערחריש עמוק: רשמי הפיינל פורחריש עמוק מחמם את הגזרהחריש עמוק - נוקאאוט בהרצליהחריש עמוק: המשחק השלישיחריש עמוק - לקראת משחק 2 בנוערחריש עמוק - טל רונן מנע גניבהחריש עמוק - פלייאוףחריש עמוק - פרוייקט הגבוהיםחריש עמוק - לקראת גמר הגביע לנוערחריש עמוק מוציא קיטורחריש עמוק - משחק העונה בנעריםחריש עמוק: דוקטור ג'קיל ומיסטר חרישחריש עמוק - משחק עונה עאלקחריש עמוק - חולון בדרך לגמר הנוערחריש עמוק: לקראת חצי גמר הנוער הערבחריש עמוק - משחק האליפות של הגלילחריש עמוק: כללי התנהגות לשחקני ספסלחריש עמוק - מראשון להרצליהחריש עמוק - שני משחקים במחיר אחדחריש עמוק - קאן, קאופמן וכל השארחריש עמוק: הפתעה אין, טור ישחריש עמוק: שוב אותו סרטחריש עמוק: דרבי גביעחריש עמוק - סוגר סיבוב בפ"תחריש עמוק - הצחקתם אותו !חריש עמוק - משחק העונה בנעריםחריש עמוק - ביקור בשרוןחריש עמוק - החשיפה לצפון נמשכתחריש עמוק: חשיפה לצפוןחריש עמוק: מכבי ת"א - גבעתייםחריש עמוק : חולון - רמת-גןחריש עמוק: חולון ובאר-שבעחריש עמוק - על המחזור השני בליגה לנוער



© כל הזכויות שמורות
cker();