חריש עמוק: המשחק השלישי
יואב חריש ,03/05/2007

המשחק השלישי בין הרצליה לראשון לציון ישלח את הנציגה הרביעית לפיינל פור הנוער. יואב חריש שוב מציע לקבוצות מה צריך לעשות כדי לעבור לשלב הבא.

אז זהו, חברים, הסדרה האחרונה של רבע הגמר שעוד לא הסתיימה מאפשרת למחוז הצפון לשלוח נציגה לפיינל פור והאמת, הרבה זמן לא ראיתי שתי קבוצות שדומות כל כך אחת לשנייה. לא סתם ההתכתשות נמשכת עד השניות האחרונות ואף מעבר, לא סתם כל אחת מהקבוצות ניצחה ארבע רבעים מתוך שמונה (ראשל"צ לקחו את ההארכה) ולא סתם הפרמטרים החשובים דומים. ארבעה גארדים עם פורוורד אחד, גארדים אגרסיביים בטירוף מוחלט, שלושה שחקנים שעולים מהספסל כדי לשנות את המשחק ולקנות את עולמם וצורת משחק חופשית עם פואנטות ברורות שמונחלת ע"י מאמנים מעולים. אין ספק שיותר מדי שינויים מיום שני ליום חמישי לא יהיו אם בכלל, אבל בכל זאת, משהו יהיה חייב להפריד בין שתי הקבוצות מחר!:

ההגנה של הרצליה:
1. לסגור לחלוטין את גונשור ואת הצבע:
הרצליה ספגו במהלך שני המשחקים כמות עצומה של נק' בתוך הצבע, סלים קלים שנבעו מחדירות קלות (כשהשנייה והשלישית פירקו את ההגנה), P & R שיצר חדירה או הכנסת כדור לחוסם ומתפרצות. עקרונות חשובים בהגנה האישית יהיו: Ball Defense - כל השחקנים חוץ מהזה ששומר את גונשור צריכים לעמוד עם רגל בצבע, מוכנים לצאת לקליעה אבל יותר מוכנים לעזור על החדירה. זה ששומר את גונשור לא עוזב אותו לרגע ומונע ממנו את הכדור. בהמשך, לחץ מעכב על הכדור עם טיפה מרחק ולא כדי לחטוף, יציאה לשחקן שקיבל כדור על השלשה לא בטירוף אלא ב-Slide ולהכריח כדרור ראשון לרוחב ולא לעומק. לקראת סיום ההתקפה יש להתארגן מהר אחרי החדירה הראשונה ולחזור לעמדות עם רגל בצבע. אם יתבצע ה-P & R הבעייתי של גארד עם גבוה (גארד לגארד זה חילוף) כדאי H & R כשהמעבר יכול להיות מלמטה ולאו דווקא בכוח או דאבל אפ עם רוטציה (לא רע במשחק האחרון).

2. ירידה להגנה- מה זה ירידה, טיסה!:
המתפרצת של ראשל"צ קטלנית ובכל רבע שהם ניצחו המספרים היו גבוהים. הירידה להגנה מתחילה בהתקפה וכדאי ללכת לריבאונד התקפה כי זה עזר לחזור למשחק ולעצור את המתפרצות. כדאי מאוד לשלוח מישהו (מנחם מועמד מצוין) להידבק לגונשור ברגע שיש זריקה לסל! כמות האסיסטים שלו גבוהה וכל אסיסט זה פוטנציאל למומנטום שישפיע על המשחק. להכריח מסירה לשחקן אחר כי הם מוסרים פחות טוב ממנו, בטח בתנועה, ואז יהיו עוד שנייה או שתיים לרדת להגנה וזה כל מה שצריך. אם הכדור יחזור אליו במסירה השנייה כבר אמורים להיות שחקנים מסודרים בחצי המגרש ההגנתי. בכל מקרה, צריך להיות ערים למצב הפאולים האישיים והקבוצתיים ולהשתמש בהם בחוכמה לעצור מתפרצות, חייבים לצפות מהלכים מראש, להימנע ממסירות רוחב ופשוט לטוס להגנה!

3. איזורית רגילה, איזורית לוחצת, שתיהן או אף אחת?:
אפשרות נוספת שתעזור לסגור את הצבע היא ההגנה האיזורית 3:2 שעבדה לא רע בשני המשחקים הקודמים. היא מונעת חדירות, מכריחה זריקות קשות וכופה איבודי כדור לכן כדאי להשתמש בהגנה ולהכריח זריקות מבחוץ.
האיזורית הלוחצת על מגרש שלם הייתה יעילה יותר במשחק הראשון מאשר בשני, בו ראשל"צ מצאו פיתרון והענישו בקלות. אם אין דאבל מהיר ואגרסיבי ראשל"צ שוברים בשתי מסירות ומגיעים לקרש סל, לכן במידה ומחליטים לבצע את זה רצוי שיהיה דאבל אפ אגרסיבי ולא רך שנותן לשחקן (בעיקר גונשור) זמן להחליט לאן ולמי הוא ימסור.

ההתקפה של הרצליה:

1. לתקוף את גונשור:
כדאי מאוד לשחק על גונשור, לערב אותו בחדירות ובמשחק ה- P & R כי הוא המפתח ההתקפי של ראשל"צ ויש לו נטייה לבצע עבירות מהירות ולא תמיד חכמות. במשחק השני היו לו שתי עבירות אחרי חמש דקות אבל הרצליה, כנראה מהפאניקה של הפתיחה הרצחנית, לא שמו לב ואפשרו לו למשוך דקות רבות ולסיים את המשחק עם שלוש עבירות בלבד. מגע בריבאונד, התייצבות מול חדירה שלו ומאבק על כדור אבוד הם אירועים שגונשור לא מוותר עליהן ויכול לצבור בהם עבירות מהירות שישלחו אותו לספסל ויכריחו את השחקנים האחרים להסתדר בלעדיו.

2. לא להתעקש על רונן, האחרים יקלעו אבל מתוך הצבע:
במשחק השני השחקנים המשלימים קלעו יחד 42 נק' וזה שיפור עצום (כפול מהמשחק הראשון), אבל החצי הראשון היה רע מאוד, השחקנים זרקו מבחוץ זריקות קשות וחסרות אחריות אשר הובילו למתפרצות קלות ולפער עצום מהר מאוד. אין ספק שכולם יצטרכו לתרום, אין ספק שהשלישייה הבכירה תצטרך להיות דומיננטית, אבל אם רונן מתקשה לא צריך להתעקש אליו אלא להשתמש בו כפיתיון כי גם אם הוא פצוע לא יעזבו אותו. סיון חייב להיות דומיננטי מהרגע הראשון, לדרוש את הכדור ולא לוותר אם לא קיבל אותו. הנק' של שאר השחקנים צריכות לבוא קודם כל מתוך הצבע (כמו בחצי השני של המשחק השני) ורק אח"כ, כשהביטחון יעלה, אפשר לצאת ולזרוק מבחוץ. גם אם ראשל"צ יתמקדו בשמירה מעורבת אסור להתפתות בהתחלה וחייבים לשלוט בצבע של היריב. הדומיננטיות של מנחם במשחק השני והביצועים של לויצקי, דותן ומרציאנו בחצי השני של המשחק השני צריכים לספק ביטחון ואמונה שאפשר לעשות את זה אבל אסור לשכוח להפעיל את השלישייה, לחפש אותם, לחסום להם ולשחק בשבילם.

3. סלים קלים במתפרצת ובריבאונד התקפה:
במשחק כל כך מלחיץ ומכריע הסלים הקלים הכרחיים כדי לצבור ביטחון ולהיכנס מהר למשחק. ההפתעה עד כה משני המשחקים הראשונים הייתה דווקא הנק' הקלות שהשיגה הרצליה במתפרצת ובריבאונד התקפה. מעבר למשמעות של נק' קלות לקבוצה, שני הנושאים האלה מונעים מראשל"צ לרוץ ומסבכים אותם בעבירות. לקבוצה שבד"כ מסתמכת על ההגנה ולא קולעת יותר מ-80 נק' למשחק (בטח אחרי שראשל"צ מכירים את התרגילים וסוגרים אותם) הנק' האלה יהיו כמו אויר לנשימה.

ההגנה של ראשל"צ:

1. לחץ על כל מובילי הכדור, חילופים על החסימות וצפיפות טקטית:
הלחץ על מובילי הכדור מוכיח את עצמו ובעיקר הלחץ על מנחם במשחק השני. כל פעם שבוצע הלחץ ההתקפה של הרצליה התארגנה לאט מאוד ומובילי הכדור היו עסוקים בעיקר בשמירה על הכדור ולא בניהול ההתקפה. ברגע שנפסק הלחץ על מנחם הוא ניהל את ההתקפה באחריות, ייצר נק' וקלע שלשות חופשיות. נכון ששמירה של גונשור עליו מצליחה למנוע ממנו להיכנס לבעיית עבירות (רק שלוש בכל אחד מהמשחקים לשחקן שיצא לא מעט בחמש עבירות במהלך העונה), אבל למען הלחץ אפשר אולי להפתיע, להציב את גונשור על השחקן החמישי שעולה (לויצקי, דותן, מרציאנו), להעביר את מורינס לקרלינסקי (גם ככה הוא נכנס לבעיית עבירות) ולתת לסימון ללחוץ את מנחם אבל זה רק אם סימון הוא שחקן שיכול לבצע משימה כזו ואת זה יודע רק נדב זילברשטיין. אחרי הלחץ וכשהזמן דוחק על שעון ה-24 כדאי לשמור טקטית, למנוע מרונן וסיון את קבלת הכדור, לבצע חילופים על כל חסימה וששאר השחקנים יהיו מוכנים לעזור עם רגל בתוך הצבע. יכולת הקליעה של הרצליה מבחוץ (למעט רונן) ויכולת האילתור (למעט רונן וסיון) לא הוכיחו את עצמם. אחרי כל אלה נשאר לקחת את הריבאונד ולטוס...

2. שהאחרים ינצחו- אבל בזריקות מבחוץ:
במשחק השני ההגנה חיסלה את השלישייה המובילה של הרצליה בחצי הראשון והשחקנים המשלימים שלהם לא סיפקו את הסחורה ולמעשה פגעו בהתקפה של קבוצתם. לויצקי, דותן, מרציאנו, חבקין ושמואלי לקחו זריקות לא טובות אחרי כדרור ועל הפנים של שחקנים, ריבאונד ההתקפה בכלל לא היה מתוכנן ואיבודי הכדור הביאו למתפרצות ולתיסכול אצל השלישייה. בחצי השני קבלת ההחלטות השתפרה, יותר חדירות, הכנסות כדור פנימה וריבאונד התקפה הביאו לנק' קלות ובעיקר לעצירת המתפרצת של ראשל"צ. חייבים לחזור למה שעבד בחצי הראשון- סיון ורונן לא רואים כדור וכשהם רואים צריך לסגור להם את הימין, לקרלינסקי סוגרים את הימין והשניים האחרים מוכנים לעזור ומכריחים את השחקנים שלהם לזרוק מבחוץ (אם אפשר אחרי כדרור) או לייצר חדירה.

3. הגנה איזורית והגנה מעורבת:
ההגנה האיזורית 2:3 שבוצעה בהארכה הפתיעה לטובה אבל האם זה באמת הפתיע? כשרונן בחוץ האיום של הרצליה מבחוץ מצטמצם מאוד. ההגנה עזרה לייצב את הריבאונד, למנוע נק' קלות והכריחה זריקות לא טובות מבחוץ או איבודי כדור שהובילו למתפרצת. גם כשרונן על המגרש לא צריך לחשוש מההגנה הזו, פשוט צריך לשים לב למיקומו, להודיע על מעבר שלו מצד לצד ולצאת אליו במהירות, אפילו לפני שקיבל את הכדור. ההגנה המעורבת לא זכתה להרבה דקות בסדרה אבל בכל זאת הוכיחה את עצמה. הגנה זו אמורה למנוע את הכדור מהשחקנים המרכזיים ולהכריח את השחקנים המשלימים ליצור כשהצבע סגור והפיתוי לזרוק מבחוץ גדול.

ההתקפה של ראשל"צ:

1. לרוץ, לחדור ולתקוף את השלישייה:
גם ראשל"צ חייבים נק' קלות ומה שעבד בשני המשחקים הקודמים בצורה בולטת זה ההתקפה המתפרצת והנק' הקלות בצבע כתוצאה מחדירות קטלניות (כולל שנייה ושלישית). רצוי כבר בתחילת המשחק, כשהשופטים ישרקו על כל מגע, לחדור ולהכריח את השלישייה המובילה של הרצליה לשמור. רונן יהיה מהוסס בהתחלה וצריך להבהיר לו מראש שהוא יצטרך לשמור בערב הזה. ברגע שאחד מהשלישייה יכנס לבעיית עבירות מהירה זה יקל על ההגנה של ראשל"צ ואולי יאפשר לעבוד מהר להגנה מעורבת.

2. משחק מול האיזורית ומול הלחץ:
בשני המשחקים משחק ההתקפה מול האיזורית 3:2 של הרצליה היה תקוע ומהוסס. פיתרון מצוין היה P & R באמצע שיצר אפשרות חדירה לגונשור מהאמצע, מסירה לפינה ומשם פנימה למורינס או קליעה מעמדת ה-45. הנעת כדור מסביב לקשת לא תורמת אלא מכניסה את ההתקפה ללחץ ויוצרת איבודי כדור. בכל מקרה חייבים לנסות לחדור את ההגנה (להשתדל להימנע מחדירה על ה-Baseline) ולמסור לשחקנים שבתנועה. לא צריך לחדור בכוח עד הסוף כי זה יכפה איבודי כדור כמו במשחקים הקודמים. אחריות, סדר וקבלת החלטות נכונה יפרצו את ההגנה.

3. ללכת לריבאונד התקפה ולעשות מזה נק':
הנק' של הרצליה ממתפרצת נבעו בעיקר מחטיפות כדור. ראשל"צ הלכו לריבאונד התקפה אבל לא בצורה אינטנסיבית ואם הם כבר לקחו ריבאונד הם מיד יצאו החוצה וסידרו התקפה חדשה. הליכה לריבאונד התקפה בחוכמה (תוך אחריות לירידה להגנה) תסבך את הרצליה בעבירות כי הם לא סוגרים בצורה כל כך טובה ואין להם יתרון פיזיות או אתלטיות על ראשל"צ. ברגע שזכו בריבאונד יש לתקוף מיד את הטבעת או לחפש שחקן חופשי לשלשה. גם משחק מסודר מחדש זה טוב, אבל זה פחות מעניש את היריב. שלשה אחרי ריבאונד התקפה היא תמיד קטלנית וחדירה אגרסיבית והוצאת עבירות יכולים להיות נקודות מפתח במשחק.

לסיכום:
למרות הלחץ והמתח אני מאמין שיהיה משחק מצוין, לא פחות טוב מהקודמים. איכות המשחק של רונן תשפיע על תוצאת המשחק אבל גם לניסיון יש משמעות רבה ולמרות שלשתי הקבוצות שחקנים בי"ב שעברו משחקים חשובים בנערים, בנוער ובליגת העל לבתיה"ס, המחליפים של ראשל"צ גם הם בי"ב ומנוסים יחסית למחליפים של הרצליה (שיש, שניר וזיידא לעומת מרציאנו, לויצקי, חבקין, שמואלי ואפילו פיינגולד). בכל מקרה, אני מקווה לאולם מפוצץ, אוירה מחשמלת, משחק צמוד ואת ההימור שלי אני משאיר אצל הבוס. בהצלחה לשתי הקבוצות!







כתבות אחרונות באתר
Print



ארכיון טורים
חריש עמוק: מה שווה טקטיקה בלי בוקסאאוט?חריש עמוק: טוב רכז ישראלי מסקורר זרחריש עמוק: ניצחונות זה מדבקחריש עמוק - פירוק לגורמיםחריש עמוק: נגמר לפני שהתחילחריש עמוק חוזר - דבר לא השתנהיש ריח מוזר באווירחריש עמוק 4 - לקראת אליפות אירופה לנוערחריש עמוק 4- גברים אחד-אחדחריש עמוק 4 - לקראת גמר הנוערחריש עמוק 4 - פיינל פור הנוערחריש עמוק 4- ראשל"צ בגליל למשחק הגומליןחריש עמוק 4- גליל לוקחים את הראשון בראשון ערב הגמרים - הסיפור שאינו נגמרחריש עמוק 4 - גבעתיים הבטיחה את ההישארות חריש עמוק 4 - החתול שמר על השמנתחריש עמוק 4- הגוף גבר על הנפשחריש עמוק - פתיחת ליגת העלחריש עמוק 4 - ההתקפה המרשימה של יהודחריש עמוק 4- מטרו מנצחים את זיו ומרקסחריש עמוק 4 - הגומלין גם של ק"שחריש עמוק 3 - לקראת גמר הפיינל פורחריש עמוק 3: לקראת מכבי - גלילחריש עמוק 3- גמר במעמד צד אחדחריש עמוק 3 - הערב גמר הנוערחריש עמוק 3- לקראת פיינל פור הנועררעיון שראוי להימדד לאורך זמןחריש עמוק 3- המהפך המדהים של רעננהחריש עמוק 3 - ערב הגביעים ותוספות קטנותחריש עמוק 3- האיגוד דאג לספורטיביותחריש עמוק 3- הנקמה של בנימינהחריש עמוק 3 - מכבי מעפילה לגמרחריש עמוק 3- לקראת הגומלין של קרב הענקיםחריש עמוק 3- אכזבה מקרב הענקים הראשוןחריש עמוק 3 - קרב הענקים הראשוןחריש עמוק 3 - הגמר החשוב באמתחריש עמוק 3- ימי בנימינה נבלמוחריש עמוק 3- ניצחון כפול לר"ג על חולוןחריש עמוק 3 - מכבי פעם שלישיתחריש עמוק 3 - דרבי ראשל"צי מרתקחריש עמוק 3- ועדת המשמעת של משרד החינוךחריש עמוק 3- סיכום הסיבוב הראשוןחריש עמוק 3- מחזור אחרון של הסיבוב הראשון חריש עמוק 3 - המשך הגביע והדרביחריש עמוק 3 - משחקי עונה בגביעחריש עמוק 3 - חולון לראשונהחריש עמוק 3 - חיפה מנצחת בנתניהחריש עמוק 3 - ההצלחות של ראשל"צ וכפ"סחריש עמוק 3 - יומנם של טישמן ובוכמןחריש עמוק 3- הגדולות שרדו את המוקשיםחריש עמוק 3 - צהוב שולטחריש עמוק 3 - הרצליה וגבעתיים מרשימותחריש עמוק 3- הדר יוסף לא האיר פנים לראשוןחריש עמוק - פתיחת ליגת העלחריש עמוק 3 - סיבוב ראשון בגביע המדינה לנוערחריש עמוק 3 - עונה חדשה בפתחחריש עמוק 2: סיכום נבחרת הנוערחריש עמוק 2- נבחרת הנוער מתחילהחריש עמוק 2- נבחרת הנוער- ההתחלה- חלק ב'חריש עמוק בקיץ - מחנה אימונים אישייםחריש עמוק 2 - נבחרת הנוער - ההתחלהחריש עמוק 2 - אולסטאר נוער 2008חריש עמוק - לקראת הגמרחריש עמוק - חולון נגד נהריה"חריש עמוק" - לקראת מכבי נגד בני השרוןחריש עמוק 2- עוד הר הוליד עכברחריש עמוק 2 - היכונו לגמר הגדולחריש עמוק 2 - מכבי בעוד גמרחריש עמוק 2 - ירושלים בגמרחריש עמוק 2 - ר"ג מול ירושליםחריש עמוק 2 - מכבי מול גבעתייםחריש עמוק 2 - סיכום עונת הנוערחריש עמוק 2- הפייטרים מהעמק נכנעוחריש על הלאומית- קצת משחק והרבה צעיריםחריש על הלאומית - שתי קושיותחריש על הלאומית - יבנה וחיפה הולכות למשחק שלישיחריש על הלאומית - הגארדים הכריעוחריש על הלאומית - שתי קושיותחריש עמוק 2 - גבעתיים בפיינל פורחריש עמוק - לקראת משחק 2 בגבעתייםחריש על הלאומית - מי שצריך יותרחריש עמוק 2 - שוב הדרום שולט ?חריש עמוק 2 - סיכום ערב הגמריםחריש עמוק 2 - מפתחות לגמר הנוערחריש עמוק2 - המסורת של חולון ניצחהחריש על הלאומית: אפילו לא אימוןחריש עמוק 2 - ביקור בקרית טבעוןחריש עמוק2 - סיכום שוויצרירידה לצורך עלייה?חריש על הלאומית - האור והלהטחריש עמוק 2 - רעננה מחוץ לפלייאוףחריש על הלאומית - עוד נצחון כזה ואבדנוחריש עמוק 2 - קל בנתניה, קשה בפלייאוףחריש על הלאומית - השליטה של נתניהחריש עמוק 2: כשעופר פגש את מרדכיחריש עמוק - ירושלים ניצחה בת"אחריש עמוק - הגיע הזמן לירושליםחריש עמוק: על פספוסים ואיזוריותחריש עמוק 2 - איפה ההגנה ?חריש עמוק 2 - מראשון לרחובותחריש עמוק 2: משחק העונהחריש עמוק 2 : הפסד ראשון לרמת-גןחריש עמוק 2 - גמר בתי הספרחריש עמוק 2 - זמן מצ'אפחריש עמוק 2 - הדרבי של עירוני ט'חריש עמוק 2 - פיינל פור בתי הספרחריש עמוק 2 - היה גם משחקחריש עמוק 2 - דיווח משדה הקרבחריש עמוק מסכם סיבובחריש עמוק 2 - הפשטות גברה על התחכוםחריש עמוק 2 - הפלישה לנהלל חריש עמוק 2 - דרבי שרוניחריש עמוק 2 - הצגה ראשונה טובה, הצגה שניה פחותחריש עמוק 2 - לגביע טור משלוחריש עמוק - רעננה מול גלילחריש עמוק - הרכבת מהעמק והקטר מהרצליהחריש עמוק 2 - צריך לדעת לקבל מתנותחריש עמוק 2: גבעתיים הביסה בראשוןחריש עמוק 2 - ר"ג מושלמת בראשון לציוןחריש עמוק 2 - שלושה משחקים במחזור אחדחריש עמוק - לקראת העונהחריש עמוק - חשיפה לצפון כפול שתייםחריש עמוק חולהחריש עמוק 2 יוצא לדרךחריש עמוק: זה באמת משנה?חריש עמוק: לקראת ירושלים - בני השרוןחריש עמוק: לקראת מכבי - גלילחריש עמוק - והפעם טור רגוע במיוחדחריש עמוק: רשמי גמר הנוערחריש עמוק: לקראת גמר הנוערחריש עמוק: רשמי הפיינל פורחריש עמוק מחמם את הגזרהחריש עמוק - נוקאאוט בהרצליהחריש עמוק - לקראת משחק 2 בנוערחריש עמוק - טל רונן מנע גניבהחריש עמוק - פלייאוףחריש עמוק - פרוייקט הגבוהיםחריש עמוק - לקראת גמר הגביע לנוערחריש עמוק מוציא קיטורחריש עמוק - משחק העונה בנעריםחריש עמוק: דוקטור ג'קיל ומיסטר חרישחריש עמוק - משחק עונה עאלקחריש עמוק - חולון בדרך לגמר הנוערחריש עמוק: לקראת חצי גמר הנוער הערבחריש עמוק - משחק האליפות של הגלילחריש עמוק: כללי התנהגות לשחקני ספסלחריש עמוק - מראשון להרצליהחריש עמוק - שני משחקים במחיר אחדחריש עמוק - קאן, קאופמן וכל השארחריש עמוק: הפתעה אין, טור ישחריש עמוק: שוב אותו סרטחריש עמוק: דרבי גביעחריש עמוק - סוגר סיבוב בפ"תחריש עמוק - הצחקתם אותו !חריש עמוק - משחק העונה בנעריםחריש עמוק - ביקור בשרוןחריש עמוק - החשיפה לצפון נמשכתחריש עמוק: חשיפה לצפוןחריש עמוק: מכבי ת"א - גבעתייםחריש עמוק : חולון - רמת-גןחריש עמוק: חולון ובאר-שבעחריש עמוק - על המחזור השני בליגה לנוער



© כל הזכויות שמורות
cker();